Kan je baas je verplichten op het werk te komen bij griep?

Als je griep hebt, en je meld je ziek, kan je baas je dan verplichten tóch te komen werken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K

Het beste antwoord

Afhankelijk van hoe ziek je bent. Vijf punten die je als een soort ''checklist'' kan gebruiken:

1. Kan ik mijn werk naar behoren uitvoeren? Zo ja, ga naar punt 2. (zo nee, blijf thuis).
2. Ben ik (erg) besmettelijk. Zo nee, ga naar punt 3. (zo ja, blijf thuis).
3. Is het voor het genezingsproces noodzakelijk om rust te houden? Zo nee, ga naar punt 4. (zo ja, blijf thuis).
4. Neem je medicatie die je denken of functioneren beïnvloed? zo nee, ga naar punt 5. (zo ja, blijf thuis).
5. Hebben collega´s (veel) last of ergernis als je toch gaat werken? zo nee, ga werken. Zo ja, is het geoorloofd thuis te blijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit een redelijke serie afwegingen. Goed mogelijk dat de arbodienst iets dergelijks hanteert. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed lijstje!

Andere antwoorden (3)

Nee. Als iemand echt griep heeft is deze niet in staat om uit bed te komen. Maar er zijn nogal wat mensen die verkoudheid verwarren met griep. Als iemand verkouden is kan deze persoon best wel gaan werken. Misschien is deze baas ervan op de hoogte dat het een verkoudheid is en geen griep, en dan heeft hij alle recht om zijn werknemer te verplichten naar het werk te komen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zeker koorst.
Amadea
11 jaar geleden
Ja, als je 39 graden Celsius meet dan heb je zeker wel koorts en ben je dus echt ziek. Zeg maar tegen de baas dat hij een spoedcontrole regelt, dan kan de bedrijfsarts ook constateren dat er sprake is van arbeidsongeschiktheid!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt verkouden zijn en toch koorts hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom zou je wel kunnen werken als je heel verkouden bent? Ik werd verplicht door mn baas te werken toen ik verkouden was maar ik kon op dat moment nauwelijks ademhalen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
J3nn2, het ligt eraan welk werk je doet :) doe je al rustig werk met weinig klantcontact dan kun je met een verkoudheid vaak nog wel werken, terwijl dat met werkzaamheden waarbij je veel moet praten (bijvoorbeeld) wel lastiger zijn.
Is vooral moeilijk als je je niet ziek genoeg voelt om naar een dokter te gaan. Je bent niet echt ziek, maar ook niet echt gezond. Wat doe je dan? Dat is afhankelijk van de symptomen.
Verkoudheid
Bij een zware verkoudheid (lichte koorts, hoesten, niezen, snotneus) spaar je je collega's beter. Heb je geen koorts, dan valt het te overwegen toch te gaan werken. Was vaak je handen en neem papieren zakdoeken mee, die je onmiddellijk na gebruik weggooit. Een verkoudheid is meestal enkel de eerste twee dagen besmettelijk, Als je je niet meer beroerd voelt, zou je weer aan het werk kunnen gaan.

Griep
Griepsymptomen lijken een beetje op een verkoudheid, maar ze komen sneller op (je gaat gezond naar bed en staat ziek op) en ze zijn zwaarder. De koorts is hoger, met koude rillingen en zweetuitbarstingen tot gevolg. Ook spierpijn, vermoeidheid en algemene zwakte verraden dat het om iets sterker gaat dan een verkoudheid. De remedie is simpel: platte rust, veel drinken, veel vitamines en niet gaan werken.

Het hoesten kan nog wel twee weken aanhouden en veel mensen voelen zich tijdens deze twee weken nog lang niet helemaal opgeknapt.
Dan mag een werkgever je niet dwingen om te gaan werken. Je hebt neem ik aan contact met de huisarts gehad, die je aanbevolen heeft om bedrust te houden. En hij is degene die het voor het zeggen heeft, en niet je werkgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een werkgever kan je alleen verplichten als de bedrijfsarts zegt dat je niet ziek bent. Je kunt ook daar nog tegen in beroep.