Is Hepatitis A of B ( C ~ D ~ E ) nog steeds zo besmetelijk als vroeger ? Ik heb het niet over aids maar over de lever ziekte.

Mijn buurman heeft een lever ziekte hij is aardig geel aan het worden.
Maar wij komen geregeld aan de deur bij hem, en de kinderen beschouwen hem als opa.
En veel buren komen bij hem langs op visite en hij maakte altijd fietsen van de buren dat was zijn hobby.

Maar hij kampte al een tijdje met klachten van buikpijn ~ rugpijn ~hoesten ~ hartklachten ~ enz enz.
Toen hij eenmaal bij de dokter terecht kwam werd hij door de malle molen gehaald.
Toen kreeg hij te horen dat hij het aan zijn hart ~ lever ~longen ~nieren ~blaas heeft.
Hij heeft nier en blaas kanker en alsof dat niet erg genoeg is kreeg hij ook nog te horen dat hij het aan zijn lever heeft toen ik dat hoorde schrok ik, ik dacht meteen als het maar geen hepatitis is (a ~ b ).
Want geelzucht is erg besmettelijk, ik weet niet of het geelzucht is, maar toch schrok ik er van.

Toen ik ging googlen naar lever aandoening kwam ik uit op hepatitis en naar mijn idee is hepatitis zeer besmettelijk.
En zo te lezen ook ik zie op google staan Hepatitis B is zeer besmettelijk.

Nu is het afwachten of hij hepatitis B heeft,maar als ik de symptomen lees en zijn klachten weet dan komt het aardig overheen.

Nou wil ik ook weten als de artsen weten dat hij hepatitis b heeft worden wij dan ook allemaal onderzocht ?
En kan je dat ook aan de bloedonderzoek zien als je zelf nog geen verschijnselen hebt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat je dingen door elkaar haalt - hij kan een leverontsteking (of andere problemen aan zijn lever) hebben, en dat heet wel hepatitis, maar is niet hetzelfde als wat we hepatitis A/B/C noemen. Die hepatitis A etc worden veroorzaakt door een virus en dat virus is besmettelijk.
Leverontsteking door een andere oorzaak hoeft dus niet besmettelijk te zijn, en geelzucht is een verschijnsel, een teken dat er iets niet goed zit met de lever maar geen 'bewijs' van besmettelijke hepatitis zoals jij bedoelt.
_Als_ hij een besmettelijke hepatitis heeft, hangt het er nog maar vanaf welke vorm, en als er risico voor jullie is, zal hij dat wel zeggen.
(En over die vaccinaties: denk aan griep, dat je iemand kent met griep betekent niet dat een vaccinatie geen zin meer kan hebben.)

Twijfel je of heb je meer vragen: bel je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hepatitis A: heel besmettelijk...wc...handdoek...
Hepatis B: bij sexuele betrekkingen en bloedcontact
Ziekte van Weil : vooral via riolen.

Bij bezoek dus vooral opletten voor de A variant.

Toegevoegd na 43 minuten:
Wil er wel even op wijzen dat geel van het oogwit NIET per definitie hepatitis is.
Kan ook wijzen op een mal functionerende lever ,zodat er ook hemoglobine in het bloed komt.
En dat is niet besmettelijk.
Ook een overdadig gebruik van alcohol kan aan de basis liggen van een soort geelzucht
Maar best toch informeren wat die buurman juist heeft!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, deze ziekte is nog steeds zo besmettelijk. Ik werk in de zorg en heb een client die drager is, ik moest me dus voor de veiligheid laten inenten. Daarnaast altijd handschoenen dragen bij de verzorging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft hij niet ook uitzaaiingen in de lever? Uit het verhaal maak ik dat op. Dat is niet besmettelijk. Zou het Hepatitis zijn, dan kreeg hij wel van het ziekenhuis voorschriften mee om besmettingen te voorkomen.