Is de kans op borstkanker groter als je geen borstvoeding geeft?

Ik krijg binnenkort mijn eerste kindje, en ik wil liever geen borstvoeding geven. Maar nu hoorde ik dat ik dan meer kans heb op borstkanker. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Kimath
13 jaar geleden
Wat is de reden dat je geen borstvoeding wilt geven?
Het is veel beter voor je kindje om borstvoeding te geven. En alvast gefeliciteerd! Weet je al of het een jongen of een meisje is?
bamibal
13 jaar geleden
Laat je niet gek maken door de "borstvoedings-maffia"!
Kimath
13 jaar geleden
Maffia? haha.
Ik vind alleen dat de natuurlijke manier van borstvoeding geven beter is dan je kindje vanaf zijn/haar geboorte een chemisch product te geven, terwijl je zelf melk beschikbaar hebt. Het is alleen een mening, vandaar dat ik het ook niet als een antwoord heb getypt.
bamibal
13 jaar geleden
Natuurlijk heb je gelijk. Het was ook niet op jou gericht, maar een reactie vanuit onze ervaring met verloskundigen/consultatiebureau/lactatiekundigen/etc. Die doen soms alsof je een slechte moeder bent als je om de één of andere reden geen borstvoeding kunt/wilt geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik op deze plek beter het PinkRibbonMagazine kan feliciteren met de status van Kennispartner. Wel een tíkkie doorzichtige actie! Borstvoeding is gezellig. Gewoon doen, omdat het kán. Je bent er voor gemaakt.
bamibal
13 jaar geleden
Het kan dus lang niet altijd. Vandaar mijn opmeking over maffia. Iedere moeder is anders.
Kimath
13 jaar geleden
Dat is waar, er zijn altijd gevallen waarin het niet kan. Helemaal juist bamibal, je bent geen slechte moeder als je het niet doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat wil ik ook niet zeggen, maar schrijf het niet bij voorbaat af. Meestal lukt het wel, het kost alleen wel wat moeite. En als het lukt is het heel fijn. Ik heb 3 kinderen en 3 hele verschillende borstvoedingsverhalen.

Antwoorden (2)

Het is waar dat er bepaalde risicofactoren zijn die de kans op borstkanker vergroten. Dat wil niet zeggen dat je dan borstkanker krijgt: je kans op deze ziekte neemt alleen toe. Geen of weinig borstvoeding geven is een van die risicofactoren. Andere factoren zijn bijvoorbeeld:
- gebrek aan lichaamsbeweging
- erfelijke belasting (wanneer je bijv. draagster bent van het BRCA-gen)
- het krijgen van het eerste kind op late leeftijd
- overgewicht
- overmatig alcohol gebruik
Alle risicofactoren vind je op de site van Stichting Pink Ribbon: www.pinkribbon.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans op borstvoeding vermindert door het geven van borstvoeding. Dit is aangetoond in meerdere wetenschappelijke studies en onderzoeken. Andersom kun je dus niet redeneren. De onderzoeken zijn niet op die manier uitgevoerd. Eén van de onderzoeken staat in ondervermelde bron: