Wat maakt dat uitgezaaide kanker voor de ene patient goed te behandelen is en voor de ander niet?

Nav de constatering dat Bibian Mentel al 12 keer gediagnosticeerd is met uitgezaaide kanker en daarvoor ook op zeer riskante plekken wordt geopereerd. Bij meerdere mensen in mijn omgeving was het 'klaar' na uitzaaiingen. Wat bepaalt dat een tumor wel of niet weggehaald wordt na de diagnose? O.a. zal de locatie van belang zijn.
(Om reacties voor te zijn, ik misgun niemand wat)

4 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Antwoorden (2)

Het is niet zo dat je onderscheid moet maken tussen de ene patiënt en de andere, maar het is meer het onderscheid tussen de ene kankersoort en de andere.
Natuurlijk speelt de verdere gesteldheid van de patiënt daarbij ook een rol.
4 jaar geleden
Uitgezaaide kanker is over het algemeen niet te behandelen. Bibian Mentel is dan ook al diverse keren uitbehandeld verklaard.
Uitbehandeld zijn wil zeggen dat behandelen OP DAT MOMENT geen zin meer heeft.
Als na verloop van tijd op een andere plaats een tumor gevonden wordt, wordt opnieuw bekeken of behandeling zin heeft.

Meestal is bij uitgezaaide kanker genezing niet meer mogelijk. Maar er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld:
• zaadbalkanker is zelfs met uitzaaiingen goed te behandelen en meestal te genezen.
• 1 of enkele uitzaaiingen van darmkanker in de lever, longen of het buikvlies kunnen soms behandeld worden met een kans op genezing.
• zitten er alleen uitzaaiingen in de regionale lymfeklieren? Dan is bij de meeste soorten kanker vaak nog genezing mogelijk.
SimonV