als je al een paar jaar rookt, en pas 5 maand ongeveer over je longen rookt.. zie je het dan in het ziekenhuis op een rontgenfoto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.8K
Kimath
12 jaar geleden
Hoe rookte je de eerste tijd dan? Niet over je longen? Dan is het helemaal zonde van je geld.

Antwoorden (2)

Nee, dat zie je niet op een röntgenfoto, maar indien gevraagd moet je het wel doorgeven aan de artsen, omdat het van invloed kan zijn op onderzoeken en behandelingen.
En natuurlijk is het slimmer om te stoppen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan hoeveel je per dag over je longen rookt.
Teer blijft namelijk lang achter in de longen en dit is altijd te zien op een thoraxfoto. (longfoto). De andere stoffen zijn na een dag ongeveer je lichaam weer uit.

Ook heb je al direct meer last van slijm, gemerkt of gemerkt. Ook dit is te zien op een rontgenfoto!

In je luchtpijp bevinden zich trilhaartjes die je longen schoonhouden. Zonder dat je hoest, ruimen de haartjes al een hoop rommel op!
Als je rookt, of dat nu 1 week is of 30 jaar, worden de trilharen afgebroken. Omdat de longen zichzelf toch schoon willen houden, word er meer slijm geproduceerd die zich vast kleeft aan b.v. bacterien en onzuiverheden.
Door te hoesten komt dit slijm los en dus ook de vuiligheid word afgevoerd.

Zo ontstaat ook de rokershoest. Dit is een proces en zal niet meteen optreden, maar de afbraak van de trilharen begint direct op het moment dat je je eerste sigaret in je leven opsteekt, ook als je niet over je longen rookt.
De stoffen zitten immers in je mond en ik neem aan dat je wel blijft ademen ;)

In het kort: Het is meestal goed te zien dat je rookt op een thoraxfoto. Laat de foto het niet zien, dan is het te horen met een stethoscoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wordt teer voorgesteld als een zich gaandeweg verbredende asfaltweg, compleet met stroken en scheidingsstrepen. Zoiets zal best zichtbaar zijn met beeldvormende technieken maar ik geloof, eerlijk gezegd, niet dat dit een reële voorstelling van zaken is. Maar misschien heb je wat bronnen waarop je je uitlatingen baseert. Ik zal me daar graag in verdiepen, na jaren van eindeloze discussies met fanatieke rokers en niet-rokers!