Aan de hand van de lengte van je ouders kun je uitrekenen hoe lang jij ongeveer zult worden. Daar is een rekensom voor. Omdat jongens gemiddeld groter zijn dan meisjes, zijn er ook verschillende berekeningen voor jongens en voor meisjes. Je berekent dan je doellengte. Omdat je nooit precies kan zeggen hoe lang iemand wordt, kan je uiteindelijke volwassen lengte toch nog 9 cm verschillen met je doellengte.

Jongens:
(lengte van je vader + lengte van je moeder)/2 + 11 cm = jouw doellengte

Meisjes:
(lengte van je vader + lengte van je moeder)/2 - 2 cm = jouw doellengte

Dus als je vader 1.90 is en je moeder 1.70, is de rekensom als volgt:

jongen: (1.90 + 1.70)/2 = 1.80 + 11 cm. = 1.91 m. (je wordt dan tussen 1.82 m. en 2.00 m.)

meisje: (1.90 + 1.70)/2 = 1.80 -2 cm. = 1.78 m (je wordt dan tussen 1.69 m. en 1.87m)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ;)

Andere antwoorden (5)

Dan moet je in het zieken huis zijn daar kunnen ze dat met allemaal systemen bereken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je niet weten, soms komt de groeispurt laat, soms heel jong. Boven je 18de groei je in ieder geval niet meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het ziekenhuis kan men aan de hand van je handen berekenen hoe lang je gaat worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik ook al gereageerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij sprak over systemen en je repte geen woord over handen :)
Ben je een meisje of een jongen? En hoe oud ben je? Heb je al voor de eerste keer gemenstrueerd? Een meisje groeit na haar eerste menstruatie gemiddeld nog 1 tot 10 cm. Verder is jouw uiteindelijke lichaamslengte mede afhankelijk van je genen. Heb je lange ouders? Dan heb je een grote kans om zelf ook lang te worden. En bij kleine natuurlijk vice versa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat dit klopt? Want ik werd op mn 10e voor het eerst ongesteld en ben nu nog wel meer dan 10cm gegroeid
Ik was ong. 1.50cm en ben nu 1.65..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik weet dat heel zeker, nl. van een arts die ik dit vroeg i.v.m. de groei van mijn dochter. Bovendien heb ik het over een gemiddelde!! Uitzonderingen zullen er dus altijd zijn!
Ze zeggen dat je 2x zo lang wordt als de lengte die je op je 2e hebt.