Waarom doe je bepaalde dingen, terwijl je weet dat je het beter niet kunt doen?

Dat kan van alles zijn: te veel eten, roken, veel drinken, bot zijn, mensen kwetsen, in bed blijven liggen terwijl je echt heel nodig moet plassen, tegen je gevoel in gaan.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik bedoel niet alleen drinken en eten maar ook negatief gedrag naar anderen toe.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dingen die met eten, drinken, roken e.d. te maken hebben dat doe je jezelf aan. Gemakzucht, eigenwijzigheid. Zolang je daar een ander niet mee schaadt is dat geen ramp.

Erger is negatief gedrag naar anderen toe.
Dat kan te maken hebben met het wegschreeuwen van je eigen onzekerheden.
Of met te veel alcohol, waardoor je je remmen vergeet.
Of met woede, waardoor je hersenen anders gaan werken.
Of met een gebrek aan inlevingsvermogen.
Of met een diep van binnen opgeslagen minachting van die ander.

Zelfonderzoek helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat de verleiding vaak sterker is dan het verstand op dat moment
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Voor het (kortdurend) gevoel van euforie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Omdat het op dat moment prettig is om te doen.
En je op dat moment niet denkt over de consequenties.
Heerlijk om toch nog even dat drankje extra te nemen, beetje tipsy is niet erg, maar de volgende dag..........
Het is puur de verleiding/aantrekkelijkheid van het moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen van nature zelfdestructieve en egoïstische wezens zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de aantrekkingskracht van NU vaak sterker is dan die van LATER. Bij dat soort dingen voel je je nu fijn (of minder vervelend dan bij de alternatieven) en later rot, maar het nu wint het dan meestal van later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat je niet onmiddellijk afgestraft wordt... Als het zo zou zijn dat je pas na een jaar voelt dat je op je duim geslagen hebt, dan zal ik je voorspellen dat mensen dit zouden doen...

Dus alleen omdat ze niet onmiddellijk afgestraft worden, doen ze het toch, die zaken die niet mogen of kunnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Controle, controle over hun eigen leven en wat zei doen en willen dat dat ook gebeurd. Het gevoel van controle is ook een veilig gevoel, een fij gevoel. Uit eindelijk draait het allemaal om Controle.

Liefs.