Hoe kan het dat terminale patiënten vaak een paar dagen voor ze sterven een opleving hebben?

Deze vraag na aanleiding van het programma "over mijn lijk" van BNN. Een jongen was dood ziek, een paar dagen voor hij stierf voelde hij zich goed. Je hoort het vaker dat terminale mensen een paar dagen van te voren een opleving hebben, hoe kan dat en wat is dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36.7K

Het beste antwoord

Als de strijd gestreden is, komt er rust in het lichaam en is er even wat meer energie beschikbaar die gezien wordt als opleving, maar in werkelijkheid gaat het sterven gewoon door, maar nu zonder strijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het lijkt wel alsof zij wel aanvoelen dat de dood aan het naderen is en zij nog even, voor het te laat is, willen genieten van het restje leven. Nog een laatste beetje geluk voelen en geven. Daar komt een hoop positieve kracht bij kijken, die positieve kracht geeft het lichaam weer nieuwe energie. Helaas maar voor even.. Maar zo is het einde wel op een 'mooie' manier bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterven is loslaten. Ook alle pijn en ongemakken laat je dan los. Je hoeft er niet meer tegen te vechten en dat geeft de ruimte om je nog even 'beter' te voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier wordt nu alleen gesproken over positieve oplevingen. ik heb gemerkt dat mensen soms ook plotseling onrustig worden of soms zefls beginnen te roepen. Hoe zo'n opleving tot stand komt? geen idee. maar ze zijn lang niet altijd positief(verdeling 50-50?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is net als een kaars die net voor dat ie uitgaat nog even feller gaat branden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit komt omdat het lichaam ineens een impuls krijgt. Heb dit herhaaldelijk meegemaakt, bij familie en vrienden. Na de 3e keer dacht ik: het gaat nu gebeuren. En ja, de persoon, de dag ervoor ineens veel beter en dan ineens is alles over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je het laatste stukje leven/energie wat nog in iemand zit..een soort uitstoot van de laatste levenskracht...waardoor je nog iets af kunt sluiten, afscheid kunt nemen e.d
het is een opleving wat je zelf al zegt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het vaak gezien, meegemaakt bij het begeleiden van een stervende, dat wanneer zij écht zo ver zijn dat zij het leven los durven laten, er rust onstaat.

Er zijn ook situaties waarin die mens daarwerkelijk al het Licht ziet waar hij of zij naar toe gaan. Ook dat geeft vertrouwen om te durven los laten.

Los laten is erg moeilijk en bijna elk mens heeft hier moeite mee, maar wanneer je werkelijk los laat, ervaar je rust. Hierdoor voelt een mens zich beter, er is meer ruimte in hen. Het is een totale overgave. En dat voelt goed!

Vandaar mogelijk 'de opleving'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kon mijn antwoord wezen, zo zie ik het ook.
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ed!
Het is geen wet van Meden en Perzen. Ik zou er in ieder geval niet op rekenen dat het zo gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, maar hoe gaat het volgens jou dan wel?