Waarom wonen mensen op plekken waar veel giftige en/of andere dodelijke dieren leven en hoe gaan ze hiermee om?

Ik vraag me af. Ik zat op National Geographic Channel een documentaire te kijken over dodelijk giftige dieren. Veel van deze dieren leven in Australië, maar ook bijvoorbeeld in Brazilië etc. Afijn, waarom zijn er mensen die in deze landen gaan wonen, terwijl ze weten dat ze elke dag een potentieel gevaar lopen om bijvoorbeeld tegen een trechterspin (Sydney) aan te lopen of een giftige slang. Ook zwemmen in de zee is gevaarlijk, ook al blijven mensen zwemmen en surfen. Denk aan de witte haai of de kubuskwal.

Ook psychologisch gezien. Hoe kan het zijn dat mensen nog rustig slapen, zwemmen of bijvoorbeeld hun schuur opruimen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Mensen hebben nou eenmaal de neiging om te blijven wonen waar ze zijn opgegroeid, want zij weten niet beter. Zij denken misschien dat het normaal is, of zijn het gewend gevaar te lopen. Dat zie je ook na zo'n ramp als Tsjernobyl, mensen blijven daar toch wonen want waar moeten ze anders heen? een willekeurige stad in europa waar ze niemand kennen? dan blijven ze toch liever 'veilig' bij wat er over is van hun familie. Daar kennen ze tenminste de regio, alles wat ver weg is is 'eng'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom leven mensen in een stad waar ze iedere dag overreden kunnen worden in het verkeer.
Wat je al van jongs af kent, leer je mee leven. Ook als dat een breuk in de aardkorst is,waar aardbevingen kunnen ontstaan
anneliez
12 jaar geleden
Van kleins af aan groei je op in zo'n land en je weet niet beter. Je went er gewoon aan. Het is veiliger om in zo'n land te wonen waar je het gedrag van de dieren leert kennen.
In een land als Nederland waar je denkt rustig te kunnen slapen omdat hier geen giftige dodelijke dieren zijn, is het ook angstig. Hier heb je te maken met inbrekers waar je ook slapeloze nachten van kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo dat iedereen daarheen is gegaan zelf om te wonen daar. Waarom woon jij waar jij woont ? Of waarom wonen je ouders waar ze wonen ? Waarom woon je uberhaupt in Nederland met dat slechte weer ?

Dat zijn inderdaad grote vragen. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen willen graag in dezelfde omgeving blijven wonen als waar ze opgegroeid zijn: daar wonen hun familie en vrienden, daar is de cultuur, voedsel en natuur die vaak het beste bij hen past omdat ze daarmee opgegroeid zijn. Daarnaast is emigreren een behoorlijk grote en heftige stap.

Voor de mensen die ergens niet zijn opgegroeid, maar juist daarnaar toe verhuisd zijn, is het vaak dat de cultuur of natuur in die omgeving hen aantrekt. En als iets daar leven je echt gelukkig maakt, weegt dat vaak op tegen de gevaren.

En zoals al gezegd: als je ergens een tijd woont, of zelfs opgegroeid bent, zit je niet de hele tijd bang te zijn voor de mogelijke gevaren, omdat je daaraan gewend bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die giftige dieren leven op plekken die méér te bieden hebben dan alleen giftige dieren - die doorgaans liever uit de buurt van mensen blijven.
Als jij op zo'n plek woont, dan zul je moeten leren omgaan met dit soort dieren, en ook met gevaarlijke dieren en andere risico's.
Wij wonen in Nederland, vol risico wat vervuiling betreft, risico op watersnood, risico op besmetting met allerlei ziektes.
Je leert ermee leven, je denkt er niet de hele dag aan (en als je dat wel doet, sja, dan kun je nergens wonen, want overal is er wel iets).