Hoe ontspan ik uiteindelijk tijdens de seks?

Ik (25) ben nu ruim een jaar met mijn vriendin (28). Heb heel vaak last van erectieproblemen gehad, dat ik niet kan ontspannen. Heb daar 2 maanden geleden psychologische hulp bij gehad, EMDR sessie gehad. Sindsdien komt het niet zoveel meer voor. Maar ik voel een bepaalde druk dat ik moest presteren, dat ik een erectie MOET hebben. Daardoor kan ik niet genieten tijdens de sex en ben ik altijd blij als ik een orgasme heb gehad. Dit met het resultaat dat ik niet genoten heb, en mijn vriendin ook niet, waardoor de emotionele en intieme band daarin ontbreekt. Nu hebben we daar gister uitgebreid over gehad en dat dit toch wel heel belangrijk is. Gelukkig heeft ze me al die tijd gesteund en nooit verlaten.

Ik merk dat wanneer ik haar fysiek aanraak en aan haar denk en voel ik een erectie krijg (soms gelijk, soms duurt het even). Wanneer ik vervolgens denk dat ik deze in haar vagina moet brengen, en welk standje, en hoe zij zich voelt, en hoe zij denkt gaat het fout. Mijn erectie verdwijnt dan als sneeuw voor de zon waardoor irritatie ontstaat.

Ik heb altijd al moeite met ontspannen gehad, sport nu wel elke dag sinds 2,5 weken. Ik wil gewoon op haar kunnen liggen, haar voelen en vanuit daar een erectie krijgen. Ik mis de emotionele band. Wie kan me er bij helpen?

Toegevoegd na 42 seconden:
Daarbij hebben we vorige maand een miskraam gehad, wat ook nog wel speelt. Deze week is de vruchtbare week en dat speelt bij mij ook wel. Het prestatie gedeelte.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Zolang jij - met of zonder therapie - op de een of andere manier blijft denken dat seks iets is waarbij je moet presteren, zul je altijd de stress ervaren die duidelijk je doel niet dient. Misschien is het verstandiger je doelen bij te stellen. Of je af te vragen waar die preoccupatie vandaan komt ; vermoedelijk voor een groot deel van het vertekende beeld van seks dat veel jongeren tegenwoordig helaas hebben door de media.

Want wat IS het / jouw doel van seks, behalve voortplanten ? In onze cultuur toch beduidend meer dan dat. Je wilt intiem zijn met elkaar, samen genieten, spelen, zo dicht bij elkaar zijn als maar mogelijk is - geestelijk en lichamelijk, etc. De penetratie en vooral het orgasme is uiteindelijk maar een klein - hoewel niet onbelangrijk - deel van de seks in zijn totaliteit. Helaas wordt juist daar enorm de nadruk op gelegd, zodat nog maar weinig (jonge) mensen zich realiseren dat het gaat om dat wat je -zeker als je nog in de eerste verliefdheidsfase zit - het liefste doet - heel dicht bij elkaar zijn en volledig in elkaar opgaan - en dan de natuur zijn gang laten gaan. Niet een programma afdraaien dat in je hoofd zit.

Hoewel het wellicht wat zweverig aandoet hier en daar, is het misschien toch een idee je samen met je partner eens te verdiepen in tantrische seks. Dat is volstrekt niet orgasme-gericht - integendeel, want een orgasme betekent niet zelden het einde van de pret, vooral bij mannen - maar heel erg gericht op het ervaren en genieten van elkaar. Maar dan moet het ook weer geen "opdracht" worden om GEEN erectie / orgasme te mogen krijgen ; het doel is juist dat je dat hele idee loslaat en het belang ervan leert relativeren.

Je zegt dat je in therapie bent geweest om te leren ontspannen ; leuk, maar ontspannen in zijn algemeenheid is natuurlijk heel wat anders dan de spanning loslaten waarmee je seks beladen hebt. Vermoedelijk heb je meer baat bij een (gezamenlijk) bezoek aan een seksuoloog. Die kent overigens nog een heel arsenaal aan medicijnen en mechanische hulpmiddelen die jullie eventueel kunnen helpen.