Kunnen we onze hartslag beheersen?

We kunnen door te rennen onze hartslag verhogen en door tv te kijken verlagen.

Ik weet dat de 'oerhersenen' onze hartslag aansturen.
Maar zijn we in staat om het zelf aan te sturen?
Dus als ik wil dat mijn hart heel rustig klopt dat die dat ook doet.

Dus niet door middel hardlopen enz.

Alvast bedankt.

Mvg,

Kiba

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dit is mogelijk door meditatie.
Degene die dat kan, heeft ontdekt hoe hij zijn geest in een dusdanige staat kan brengen, dat hij zijn hartslag weet te verlagen.

Ik heb eens een documentaire hierover gezien op Discovery (of NGC). Tijdens zijn meditatie werd er een hartfilmpje van hem gemaakt en doktoren stonden voor een raadsel, hij wist zijn hartslag terug te brengen van 60 naar 30 slagen p/m. Dat is zoveel meer dan dat je ooit kan bereiken door alleen maar te ontspannen.

De man vertelde dat hij in een dusdanige trance wist te komen en door te focussen op zijn hartslag wist hij deze te verlagen. Had hem jaren gekost om dit te kunnen.

Sowieso is er geen handleiding voor meditatie, dit is iets wat je zelf moet ontdekken, maar inderdaad, je zou kunnen zeggen dat hij zijn oerhersenen wist te activeren.

En vreemd is dat niet, er zijn genoeg dieren die dat nog steeds kunnen, in geval van angst of aanvallen zijn er diersoorten die hun hart dusdanig laag weten te krijgen, dat het lijkt alsof ze dood zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat zijn we wel dmv je ademhaling wat je bewust kan aansturen; bij kort en snel ademhalen krijg je een hogere hartslag dan wanneer je langzaam en diep ademhaalt, dan heb je een lagere hartslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door alle spiergroepen een voor een aan te spannen en te laten ontspannen, wordt een toestand van volledige ontspanning bereikt.

Dat wordt veroorzaakt door een domino-effect van ontspanning van lichaam en geest. Dat domino-effect begint bij volledig ontspannen spieren. Ontspannen spieren hebben minder zuurstof nodig, dus de ademhaling wordt vanzelf langzamer en dieper.

Het hart hoeft minder zuurstof aan te voeren en daardoor dalen hartslag en bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Als je weet dat je met je geest een hoop kunt sturen. Zo zal je hart ook sneller gaan kloppen als je verliefd bent, of veel stress ervaart. Als je mentaal rustig bent zal je hart weer langzamer gaan kloppen.

Op die manier kan je mentaal dus je hartritme sturen. Je kunt binnen een tel aan iets heel ergs denken en je daar enorm druk om gaan maken. Dit kun je ook doseren in heftigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk staat mijn antwoord er al, maar laat ik moge bevestigen dat het klopt, dat je door middel van trance je hartslag kunt beïnvloeden.