Waarom heeft de ene persoon aan aantal uurtjes nachtrust voldoende en hebben anderen veel meer slaap nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees dit: Gerelateerde vragen: http://www.goeievraag.nl/vraag/ene-mens-slaap-mens-slapen.19258

Antwoorden (3)

Dat ligt aan meerdere factoren.
- leeftijd speelt een rol
- je ritme: bijvoorbeeld mensen met een baan met vaste werktijden hebben vaker een vaster ritme dan mensen met onregelmatige diensten
- je algemene levenstijl
- je gezondheidstoestand (zowel psychisch als fysiek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft er mee te maken hoe oud je bent, je lichaamsconditie en hoe actief je bent. Een persoon die de hele dag op de bank zit heeft in de meeste gevallen minder slaap nodig dan een persoon die de hele dag is wezen hardlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leeftijd, lichamelijke conditie en dagelijkse lichamelijke inspanning zijn enkele factoren die de slaapbehoefte kunnen beïnvloeden. Een bouwvakker die een hele dag zwaar werk heeft verricht, zal langer moeten slapen dan bijvoorbeeld iemand die een dag vrij heeft gehad.

Maar slaapbehoefte is vooral sterk persoonsgebonden, zo kunnen twee collega's die ongeveer dezelfde levensstijl genieten, een groot verschil in slaapbehoefte tonen.

Onze slaapbehoeften hangen van verschillende factoren af. Leeftijd is er één van, bejaarden kunnen het met minder stellen. Ook geografische factoren kunnen onze slaapbehoeften beïnvloeden. Zo werd tijdens een grootschalig slaaponderzoek aangetoond, dat men minder lang slaapt aan zee, en iets langer in de bergen.