waar wordt je het rapst dik van vet of zoeteheid ???

ik vraag me af waar je het rapst dik van word vet of zoeteheid

Weet jij het antwoord?

/2500

Beiden zijn pure calorienbommen. Maar uiteindelijk wordt je niet dik van een van beiden. Je wordt dik omdat je meer calorien tot je neemt dan dat je verbruikt. Dus als je genoeg beweegt kan je -vanuit toenemen oogpunt- beiden gewoon eten.

Van vet. Vet bevat 9 kcal per gram, suiker en andere koolhydraten 4kcal/gram. Uiteindelijk tellen de calorieen bij het aankomen of kwijtraken van gewicht, dus gram voor gram zet vet het meest aan.

Voor zover ik weet, wordt suiker omgezet in vetten en opgeslagen als reserves voor slechtere tijden. Beiden stoffen zijn nodig voor een gezond lichaam. Ik geloof ook dat er verschil is tussen langzame en snelle koolhydraten/calorieën. Suikers werken kort en kunnen zo ook een korte kick geven waarop je dan sport kunt doen. Voor duursporten heb je dus meer aan vetten. Het is ook helemaal afhankelijk van je leefwijze waarvan je het dikst wordt. Als je steeds hongerdagen met vreetdagen afwisselt dan kan je stofwisseling ontregeld raken. Dan kan het lichaam op een lager pitje gaan werken (moe, moe, moe) om zo eventuele geringe toevoer van calorieën die het nodig heeft om normaal te kunnen functioneren te compenseren. Ook verandert de stofwisseling met de jaren. Hoe jonger een persoon is, hoe sneller een stofwisseling kan zijn. Hoe meer spieren iemand heeft, hoe meer vetten er gebruikt worden de spieren in conditie te houden. Nou, niet zomaar een eenduidig antwoord mogelijk. Daarom wordt er ook altijd een advies gegeven om diëten en sport in overleg met een arts of deskundige op te pakken. Ook helemaal afhankelijk van de lichamelijke conditie. Ik geloof ook dat het even tijd nodig heeft om suikers om te zetten in lichaamsvetten. Bij bepaalde vooral mensen met veel lichaamsvet die spieren gaan opbouwen lukt het ook in het begin om heel snel vet kwijt te raken. Sneller ook dan iemand met weinig lichaamsvet. De mensen die heel dik zijn geweest daarbij lukt het ook het snelst om het rapst dik te worden. Soms zelfs door het eten van minder dan ze gewend waren. Dan is het lichaam bezig om te "sparen" voor slechtere tijden en blijven ze honger houden terwijl ze gewoon de tabellen met aanbevolen hoeveelheden volgen. Ik vraag me ook af of het mogelijk is om te meten hoeveel vet er uit een eetlepel suiker wordt aangemaakt. Hetzelfde voor een eetlepel vet. Toegevoegd na 5 minuten: TOEVOEGING: Dat is wel mogelijk zoals ik het antwoord van @Mangowolk lees. Alleen zou je dan ook nog rekening moeten houden met de hoeveelheid die je gewoon nodig hebt aan vetten en suikers om gezond te blijven. Want zomaar weg laten is ook ongezond. Toegevoegd na 22 uur: TOEVOEGING: Het is wel belangrijk welke soort van vet/suiker. Pinda's en noten bevatten veel natuurlijk vet. Ik denk dat die natuurlijke vetten anders door het lichaam worden opgenomen dan bijvoorbeeld de vetten in chips. Dat is vaak vermalen met allerlei ingrediënten (+ suiker) en wordt dan in een vorm geperst. Toegevoegd na 22 uur: ZIE BRON

Bronnen:
http://www.voedingswaardetabel.nl/
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedings...
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedings...

Van zoetigheid. Kijk maar om je heen. We zijn de afgelopen tien, twintig jaar beduidend minder vet gaan eten bij een ongeveer gelijkblijvende hoeveelheid calorieën en eveneens dezelfde hoeveelheid lichaamsbeweging. En wat zie je? Inderdaad, een dramatische toename van het aantal mensen met overgewicht! Natuurlijk, vet levert 9 kCal. per gram en koolhydraten en eiwitten elk 4 maar daarmee zijn we er niet. Kennelijk heeft de verhouding waarin vetten, eiwitten en koolhydraten en de vorm waarin invloed op de werking van de stofwisseling. Dat blijkt eveneens uit wetenschappelijk onderzoek. Vetten, maar met name eiwitten vergen veel meer energie om verwerkt te worden dan koolhydraten. Dat verklaart een deel van het succes van koolhydraatarme dieetvarianten, zoals dr. Frank.

De energetische waarde van vet is hoger dan van suikers. Dus op het eerste gezicht zou je zeggen dat je bij gelijke gewichtshoeveelheden, van vet het meeste zou aankomen. Maar zo simpel licht dat niet. Want na het nuttigen van vet krijg je een verzadigd gevoel, terwijl je na het nuttigen van zoetigheid snel weer honger krijgt. Die behoefte aan eten is erg belangrijk. Dus als je je streng aan een dieet kunt houden, zoals een topsporter, dan telt het gewicht. Maar voor een doorsnee mens komt ook die eetlust erbij. Het totaal effect is, dat je van zoetigheid méér aankomt. Dit effect wordt versterkt, indien je vet & zoetigheid nuttigt. Want in dat geval gebruikt het lichaam eerst de gemakkelijke koolhydraten uit de zoetigheid, en slaat het vet alvast op. Het vet krijgt daardoor -ten onrechte- de schuld van het aankomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100