Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de beste slaaphouding?

Aan welke kant kan ik zo lekker slapen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook voor de nek want ik heb heel erg nek klachten als ik ga slapen....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De beste slaaphouding is de houding waarin jij het lekkerst en het makkelijkst in slaap valt. In je slaap draai je toch nog steeds, dus je ligt niet stil.
Als je last van je nek hebt, denk ik dat je eens moet kijken of je kussen wel goed is voor jou, misschien is het te hoog, te laag, te zacht, te hard...
Ga eens proefliggen bij een beddenzaak en probeer wat kussens uit. Daar kunnen ze je ook adviseren en soms mag je kussens thuis uitproberen.
Dat is de moeite waard, want met nekpijn slaap je ook niet erg lekker denk ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op je rug het liefst zonder kussen, dan houdt je je nek in de meest normale houding
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens wat voor kussen het best voor jou zou kunnen zijn. Je hebt verschillende soorten en die geven op een verschillende manier ondersteuning. Je hebt kussens voor buikslaper, rugslaper en zijslaper. Even op de site van Ikea kijken. Daar staat wat uitleg erover. Een zijslaper heeft bijvoorbeeld meer steun in de nek nodig dan een buikslaper. Misschien staat het ook elders, maar daar weet ik het zeker.
Misschien heb je een nieuwe matras nodig? Die hebben niet het eeuwige leven, maar een beperkte levensduur.
Kan invloed hebben op als je meer ondersteuning krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van het internet:
'De juiste slaaphouding

Tijdens het slapen worden verschillende houdingen aangenomen die niet allemaal even goed zijn voor de gezondheid. Er is onderscheid te maken tussen de rugligging, de zijligging en de buikligging.

Rugligging
Voor een afzonderlijke ondersteuning van het hoofd is een kussen nodig. De dikte van het kussen is evenredig met de kromming van de rug, hoe krommer hoe dikker. Een te dik kussen brengt een knik in de wervelkolom teweeg. Ook een te hard kussen veroorzaakt een knik. Bovendien wordt in een dergelijk geval een te grote drukkracht op het hoofd verwekt. Het kussen moet vervormbaar zijn en zowel het hoofd als de nek ondersteunen.
In de rugligging kan de natuurlijke S-kromming van de wervelkolom in de lenden-bekkenstreek toenemen door de verkorting van de heupbuigers. Deze spieren verbinden de lendenwervelkolom met het dijbeen. Door verkorting van deze spieren wordt de wervelkolom in rugligging hol getrokken, wat pijn kan veroorzaken. De meest natuurlijke kromming van de lendenwervelkolom kan men behouden als de romp en het dijbeen een hoek van 135° vormen. Dat bereikt men wanneer het bed in het midden doorzakt of wanneer men in de zijligging slaapt.

Zijligging
Het hoofd en de halswervelkolom mogen niet afhangen, wat voor kan komen als de schouders relatief breed zijn. Om dat te vermijden dient een hoofdkussen de nek en het hoofd zo te ondersteunen dat de zijwaartse afbuiging binnen de perken blijft.
De wervelkolom mag tussen de schouders en het bekken niet doorhangen, wat bij een smalle taille en relatief brede schouders en bekken het geval kan zijn. Het doorhangen van het laagste deel van de borst en lendenwervelkolom kan pijn veroorzaken. Bij personen met een wespentaille dienen de matras en de matrasdrager ter hoogte van de schouders, het bekken en de dijbenen dieper in te veren. Hoe zachter de bovenste lagen van de matras zijn (met behoud van de veerkracht), des te beter de wervelkolom horizontaal blijft.

Buikligging
Door de sterke draaiing van hoofd van links naar rechts in de buikligging wordt de wervelkolom in de nek zwaar belast. Dit draaien is nodig om goed te kunnen blijven ademen, maar zorgt vaak voor nek- en hoofdpijn. Om slapen in de buikligging te voorkomen kan er aan de voorkant van het pyamajasje of nachthemd een balletje of dikke knoop worden bevestigd. Dit zorgt er voor dat tijdens de slaap de buikligging niet wordt aangenomen wegens het ongemak.'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing