Waarom zou de ene mens wel vragen stellen en de andere zelden of nooit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het leven bestaat alleen uit vragen . De een stelt ze hier de ander zoekt de antwoorden elders of weet hoe meer antwoorden hoe meer vragen er over blijven .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik oprecht interesse stel in iemand, dan stel ik geen vragen maar luister.Door het stellen van persoonlijke vragen kan men iemand zoals men in het Duits zegt: zu nahe treten en afschrikken. Of degene die alleen luister echte interesse heeft voelt men wel en dan vertelt degene die zich veilig voelt, vrijwillig wat hij kwijt wil. Voor vragen om wijzer van te worden of een mening te vormen, discussieer ik met mensen wiens mening ik op prijs stel. Ik zoek in literatuur, lees opiniebladen en lees veel, heel veel, boeken. Lees opinies en columns van mensen wiens mening ik hoogacht en luister ook naar de denkbeelden en standpunten die ik verafschuw.
Ik vraag en onderzoek misschien vele malen meer dan menigeen die een vraag op een forum plaatst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelf ben ik een ontzettend verlegen persoon, zo geboren. Vaak ben ik bang om vragen te stellen en dat niemand mij een antwoord wil geven of dat ze je uitlachen dat je dom bent en dergelijke.

Het beste antwoord

Tja...je hebt vragen en je hebt andere vragen en omdat ieder mens anders is handelt hij ook anders. Je hebt namelijk vragen om van te leren of vragen die een nieuwsgierigheid of interesse beantwoorden. Je kunt uiteraard ook alleen een mening vragen.

Ik kan dus alleen van mezelf uitgaan en ben als persoon altijd nieuwsgierig en weetgierig geweest, dus ook leergierig. Ik kwam er ook achter, dat je door te vragen steeds andere antwoorden kreeg en dan is het het beste om zelf op onderzoek uit te gaan. Om iets zeker te weten kan je dus het best lezen wat deskundigen erover zeggen. Zij hebben er veelal uitvoerig onderzoek naar gedaan en wéten meestal wel waarover ze het hebben. Ik zal dus zelf op GV niet snel een vraag stellen als ik echt iets wil weten om van te leren, tenzij er iemand tussen zit waarvan ik weet dat diegene daar een zekere expertise van heeft en ik er zelf niet echt uit een boek wijs van wordt. Soms leggen ervaringsdeskundigen bepaalde materie beter uit dat een wetenschappelijk geleerde, omdat zij simpeler formuleren en meer 'to the point' zijn.

Ik zou zelf ook niet snel een goeie vraag kunnen verzinnen, omdat je door te googelen al snel een antwoord vindt en meestal tientallen antwoorden kunt vergelijken. Dingen die bij alle antwoorden weer terugkomen, zijn voor mij dan bepalend.
Zou ik echt een vraag hebben waarop ik zelf geen antwoorden heb of kan vinden, dan zal ik hem hier stellen want wie weet.....Dat is ook het geval als ik daadwerkelijk een mening nodig zou hebben. ;-)

Toegevoegd na 8 minuten:
Zo zijn er ook mensen die geen moeite willen doen of geen tijd hebben om uitgebreid te gaan lezen, om iets te weten te komen. Zij zullen snel een antwoord willen hebben en stellen hem hier. Anderen zijn meer geïnteresseerd in wat anderen denken of van iets vinden. Die willen advies van mensen die ergens ervaring ermee kunnen hebben. Ik kan me ook voorstellen dat jongeren vragen over levenservaringen hebben en die niet alleen hun ouders altijd willen volgen of geloven, zij zijn meer op zoek naar gelijkgestemden die hun gelijk kunnen bevestigen. Ook zullen er mensen zijn die snel ergens een oplossing voor zoeken.
amc