Heeft een teveel aan alcohol drinken op langere duur invloed op je persoonlijkheid/karakter,en blijft dit zo als je stopt of wordt je weer de oude?

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik bedoel dus niet als je elke dag een pilsje/wijntje drinkt maar dus echt overmatig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.8K

Antwoorden (6)

Ja! Ik ken iemand die eigenlijk altijd te veel dronk, en bovendien door een ontsteking in zijn buik (waarmee hij niet naar de dokter ging) lange tijd weinig at. Deze man is nu eigenlijk dement, zijn hersenen zijn dusdanig aangetast dat hij geen emoties meer herkent bij zijn vrouw, en ze zelf ook niet meer echt voelt, dat hij niets onthoudt. Een in-trieste situatie, vooral voor de vrouw eigenlijk, die een man heeft die in niets meer lijkt op de man waarmee ze trouwde, waarvoor ze de bankpasjes moet verstoppen, want hij maakt gerust 3 keer per week een paar honderd euro over aan zijn zoon, die de situatie misbruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit heet het Syndroom van Korsakov

Toegevoegd na 3 minuten:
O ja, en het gaat NIET over!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, teveel kan ontaarden in verslaving, en daar kunnen heel veel mensen persoonlijke problemen door krijgen. Het gaat vaak sluipend en ongemerkt voor je zelf. Geldt overigens voor veel soorten van verslaving. In de regel niet prettig voor de omgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je langere tijd overmatig veel alcohol drinkt, is de kans groot, dat het je leven gaat overnemen. Heb je genoeg voor de avond? Waar heb je de vorige voorraad ingeslagen, dus nu naar een andere winkel, anders valt het op bij het winkelpersoneel.
Kan je de telefoon nog opnemen, of heb je al teveel gedronken, en 'horen' mensen aan de andere kant het?

En in een iets later stadium :
kom maar alsjeblieft niet te dicht bij me staan : bij het tandenpoetsen proefde ik nog alcohol van gisteravond, dus dat is nog te ruiken in de vroege ochtend.
En afspraken afzeggen om de meest rare redenen, niet op komen dagen als je beloofd hebt ergens te zullen zijn.

En vinden, dat mensen maar moeten begrijpen, dat je te 'moe' was om te komen, dat ze niet zo op je moeten letten, dat ze je je gang gewoon moeten laten gaan.
De bezorgdheid van de omgeving 'lastig en inmenging en betutteling' gaan vinden : je hebt het allemaal toch prima in de hand?

Aan het einde van de dag-vol-stress , en je bent niet aangesproken op drankadem/teveel drinken/zorgen maken, drink je opgelucht je welverdiende beloning.
En neemt je voor, maar 'zóveel' te mogen drinken.
Om de volgende ochtend vast te stellen, dat 'zóveel' niet gehaald is, en dat je weer ruim meer gedronken hebt.....
Teleurstelling en minachting voor jezelf, goede voornemens....maar om 4 uur 's middags slaat de onrust weer toe, want je hebt véél te weinig voor vanavond....

En ja, gelukkig word je weer helemaal de oude, en béter dan voorheen, als je ophoudt met drinken. In plaats van de 'kruk' van de alcohol moet je een andere beloning zoeken en vinden, dus werken aan jezelf, waardoor je wijzer en milder wordt dan je voorheen was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het geweldig dat jij weer "beter dan de oude" bent geworden, fantastisch.
Helaas is het zo dat als je hersenen echt aangetast zijn door korsakov, je NIET meer de oude wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee , helaas voor zo iemand is het té lang doorgegaan.
Maar gelukkig lopen veel alci's op een gegeven moment dusdanig met hun kop tegen de muur, dat er geen andere uitweg meer is dan stoppen, als ze nog íéts van hun leven op de rit willen krijgen.
Bij mij is er veel veranderd : baan kwijtgeraakt, dus weer van onderafaan beginnen, bijv, vrienden definitief verloren.
Waanzinnig veel geld uitgegeven aan drank, door de jaren heen...
Dus schade hoe dan ook, maar de mate waarin, en hoe onomkeerbaar, hangt af van hoe 'langdurig' langdurig was....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Petje af voor jou!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dááánk!!!
Maar vooral petje af voor alle lieve AA-mensen, die mij in een warm bad van welkom hebben gezet, en dat bij iedereen doen die binnenkomt!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 en heel veel respect voor je openheid, maar vooral voor je wil en inzet om het tij te keren. super moedig en knap van je!!!
ja, dat heb ik gemerkt aan mijn ex stiefvader.
van potige harwerkende familiar en sociaal persoon, naar een mager versmeert en onvoorspelbaar zeer verward persoon.

enkel de drank telde nog, en had zoveel roofbouw op zijn lichaam gepleegd dat hij is bezweken aan een navelbreuk (....hoe kán het!)
een tijdig bezoekje aan de dokter had helaas geen hogere prio dan het bier.

een zinnig gesprek was echt niet meer mogelijk (onzin, van de hak op de tak, normen en waarden had ie niet meer.

als men op tijd stopt en zich ervoor inzet om het leven weer op te pakken kan men dit voorkomen, en weer en de sociale vaardigheden weer toepassen.

helaas is dat niet bij iedereen mogelijk, als de hersenen al teveel zijn aangetast door de alcohol, of men simpelweg niet wil/kan werken aan het alcohol probleem voordat de hersenen ernstige schade oplopen.

de persoon die men eerst was kan in sommige gevallen dus echt helemaal verdwijnen. (letterlijk en figuurlijk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast Korsakov, is een nagenoeg even erg gegeven het probleem van de verslaving. Het probleem met alcohol is, dat het over het algemeen best getolereerd wordt als iemand eens een glaasje (of veel glaasjes) drinkt. Mede daardoor is alcoholverslaving zo een moeilijk gegeven en wordt het vaak veel te laat (h)erkend.
Vanaf het moment dat er sprake is van alcoholverslaving is de persoonsverandering al ingetreden, net zoals bij alle verslavingen. Omdat er op het moment van verslaving op bepaalde tijdstippen een onevenredige aandacht gaat naar datgene waar men aan verslaafd is en er afkickverschijnselen optreden. En zelfs elke dag "je pilsje of wijntje" kan al wijzen op een vorm van verslaving als je je ongemakkelijk voelt als je het niet hebt. Ook mensen die zich enkel in het weekend lazarus zuipen, kunnen verslaafd zijn, ook al zijn ze in de week clean.
Verslaving geeft altijd een verandering in je persoonlijkheid, omdat je een soort tunnelvisie krijgt als je aan je portie toe bent. Je bent dan (nagenoeg) nog enkel gefocust op datgene waar je aan verslaafd bent. en vaak zie je dat niet van jezelf. Je loopt in regen en wind naar de nachtwinkel, komt ergens te laat omdat je eerst om je fles moest, vergeet andere dingen, er komt een spanning omdat je niet aan je portie "stuf" geraakt....
Het wordt vaak pas echt als problematisch erkend als je gewone dagelijkse bezigheden er onder beginnen te leiden, je bv. je job verliest wegens alcoholgebruik tijdens de werkuren. Van verslaving kan men zeker genezen, maar naar verluidt is het hele leven waakzaamheid geboden tegen het hervallen.
Verder :alcohol tast je hersencellen aan. In normale omstandigheden zullen andere hersencellen dingen kunnen opvangen. Maar als er een grens is bereikt, dan lukt dit "opvangen" niet meer. Vanaf dan zal de persoon er geestelijk langzaam op achteruitgaan. Zijn karakter verandert, hij krijgt minder gevoel voor decorum, zijn geheugen gaat achteruit, je zenuwen worden aangetast (tremens)... Het hoeft nog niet te leiden tot het syndroom van Korsakov, maar geeft toch aanzienlijke schade. Sommige zaken genezen als je stopt met drinken, andere niet. Enkele bronnen wijzen hier vooral naar mannen.... cfr. http://www.medicalfacts.nl/2005/05/31/matig-alcoholgebruik-verandert-hersenen-van-mannen/
Maar man of vrouw, het is duidelijk dat je niet overmatig hoeft te drinken om schade op te lopen. Regelmatig alcohol gebruiken is voldoende, ook al is het niet overdreven veel.
liveisgreat
11 jaar geleden
Mijn vader was een "normale" alcoholgebruiker. Nooit echt dronken. Maar na een tegenslag is hij echt veel beginnen drinken. En vooral veel soorten drank door elkaar. Resultaat na korte tijd : hersencellen beschadigd en nu gedwongen opgenomen in de psychiatrie. En daar komt hij nooit meer uit dat is duidelijk. Ondanks het feit dat hij volledig clean is sinds 2 jaar is er niks meer mee aan te vangen. Volledig dement en volgens de dokters een gevaar voor de gemeenschap. (hij is nu 74)