Hoe moet je reageren als je een cadeautje krijgt?

Als ik een cadeautje krijg weet ik nooit hoe ik er op moet reageren, hoe leuk en cool ik het cadeautje ook vind, ik heb mezelf denk ik in de loop der jaren een beetje aangeleerd emoties niet te uiten en/of te laten zien.
En dus ook met cadeautjes, iets wat ik vroeger wel kon.
Weet iemand hoe je daarop moet reageren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
10.4K

Het beste antwoord

Hallo,

Wat leuk is voor de gever van het cadeautje is om te zien dat je blij verrast bent door zijn of haar cadeau. Dit kun je het beste laten zien door oprecht geïnteresseerd aandacht te schenken aan het cadeau ( met een vrolijk gezicht uiteraard). Het gelijk wegleggen na aankoop is 'not done'.
Een voorbeeld van een goede manier is in dit geval een boek na de titel gelezen te hebben, aandachtig door te bladeren. Vervolgens kun je nog iets vragen over de schrijver en degene complimenteren met het leuke cadeau. Dit doe je dan bijvoorbeeld door te zeggen: "Wat tof zeg dat je wist dat ik van boeken hield!"

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo, probeer gewoon jezelf te zijn al voelt het misschien in het begin wat geforceerd. Je zult zien dat het steeds makkelijker voor je wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

met een glimlach zeg ohw wat leuk! dankje wel! zow erg is dat toch niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik en dat doe ik ook altijd, maar hoor je niet nog iets anders te doen als je een cadeautje krijgt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je 'hoort' niets te doen maar een dankwoord en een glimlach is voldoende. Ga je niet (voor jouw doen) onnatuurlijk gedragen. Jij moet je op je gemak voelen.
Altijd zeggen dat je het een leuk cadeautje is niet erover klagen het is beter dan niets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kon het vroeger wel schrijf je: wat deed je toen anders dan nu? Dat zou je voor jezelf es na kunnen gaan.
Als je het echt heel leuk vindt, dan zal je dat waarschijnlijk toch wel laten merken in lichaamstaal. Dat kan de gever vast wel zien.
Dingen zeggen als: "dank je wel, wat leuk dat je aan me hebt gedacht", of "ik ben er heel blij mee" of gewoon zeggen, dat je het moeilijk vindt om je gevoelens te uiten, maar dat je dit heel fijn vindt.
En bedankten natuurlijk ;-)

Heftig over de grond kronkelen, of krijsen, springen, gillen en huilen, wat je wel eens op die filmpjes van Funniest Home Video's ziet, is echt niet nodig. Behalve als je het zo voelt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt niet weet wat te doen, kun je gewoon "dank je" zeggen, glimlachen en de schenker een knuffel geven. Dat geeft je wat tijd om terug uit je verlegenheid te komen. Geef daarna een complimentje over het cadeau. "Dit kan ik heel goed hiervoor (vul in) gebruiken" of "wat een mooie kleuren" of "wat leuk, je kent me best goed". Als je het cadeau niet leuk vind dan hoef je geen compliment meer te geven, de knuffel op zich toont dankbaarheid genoeg. En tenslotte ben je méér dankbaar voor het gebaar dan voor het cadeau zelf, toch? Dus iedereen verdient sowieso een knuffel als dank :)

Toegevoegd na 2 minuten:
Of, gebaseerd op Wendy zei: "wauw, het cadeau is zo leuk dat ik me er awkward bij voel!"