afkoeling van gezicht en neus in slaap hoe kan dat?

IK heb een vreemde vraag. Ik ben niet iemand die direct naar een huisarts loopt dus vandaar de volgende vraag. Wanneer ik 's avonds zit, of wil gaan slapen koelt mijn voorhoofd van binnenuit af. Ik kan de kou voelen zakken tot ook mijn neus koud voelt.

Dat veroorzaakt een heel naar gevoel en eigenlijk kan ik daardoor niet slapen. Ik zit nu voor het eerst sinds ik er last van heb met een muts op maar dat voorkomt nog niet dat mijn neus afkoelt. Wat veroorzaakt deze afkoeling? en wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ma heeft hetzelfde lol ze is nog niet naar de dokter geweest ben benieuwd wat het is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal iets met de doorbloeding te maken hebben, maar hoe of wat zou ik graag willen weten. Mocht je ma naar de dokter gaan, laat mij het weten ;)

Het beste antwoord

Dit bericht lijkt mij op de eerste plaats niet zo onschuldig, en ik zou toch een arts raadplegen hiervoor, maar denk dat de meeste artsen het ook niet zullen weten (misschien goede apotheker, hoewel die officieel niet bevoegd is). Mijn advies hieronder is dan ook meer een bijkomende vraag omdat ik niet wil nalaten je te wijzen op gelijksoortige problemen die bij ons 'motards' ook kunnen voorkomen en te maken hebben met het afsluiten van bloedvaten of soms zenuwbanen op allerlei plaatsen met soms 'slapen' of soms ook afkoeling van de lichaamsdelen in kwestie (dus algemener).

Je spreekt van vier dingen:
1. voelen
2. het gevoel als koude herkennen
3. gaan zitten
4. 's avonds

Ik merk dat je vrij bewust bent van je basaal metabolisme (stofwisseling in rust), en je merkt al het verschil tussen dat 's morgens versus 's avonds (is niet voor iedereen gelijk).

Vervolgens is het zaak dat je kijkt of het komt als je je hoofd laat zakken in je nek en of je nekspieren ontspannen zijn, of er nergens ook zwellingen zijn die bepaalde bloedvaten klemmen (ook je leeftijd kan daar een rol in spelen). Voor de motards die lezen, is het van belang om te weten of het ledematen betreft boven de armen (verwijst meestal naar nek of soms bovenrug) dan wel onder de buik dus incl. benen en tenen (onderrug).

Ik zou dan ook testen doen met eens te liggen zonder kussen en te kijken of je verschil voelt (dit soort dingen gaat echter erg traag), en ook met een bloeddrukmeter eens metingen doen 's morgens, en een uur voor het probleem zich normaal voordoet alsook tijdens en ook een uur nadat het probleem zich voordoet, en dit over een periode van een week. Probeer eens een uur langer te slapen of vroeger op te staan en te kijken of er een verband is qua duur dat je 'werkt'.

Ik weet niet hoe sportief je bent, maar misschien kun je ook sit-ups en zo proberen 's avonds of wat koprollen om je nek te verstevigen of nog beter zwemmen met extra hoofdbewegingen.

In elk geval hou ons op de hoogte en verduidelijk verder! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik word niet gehinderd door enige (medische) kennis van zaken en ken het verschijnsel ook niet, maar toch reageer ik even. Misschien heb je wel eens gehoord van autogene training; ontspanningsoefeningen op basis van zelfhypnose. De methode is gebaseerd op de bevindingen van de Franse apotheker Coué, die ruim een eeuw geleden ontdekte dat zijn medicijnen vaak minder goed werkten dan zelfhypnose. Dus gaf hij gaf zijn patiënten regelmatig een touw met 15 knopen mee. Bij elke knoop moesten ze tegen zichzelf zeggen: "Het gaat mij in alle opzichten steeds beter en beter", en dat een aantal keren per dag. Wonderlijk genoeg waren veel van zijn patiënten erg tevreden over deze "behandeling"; en ze knapten ook daadwerkelijk op!

Autogene training is op hetzelfde principe gebaseerd. Je richt je aandacht op een deel van je lichaam en herhaalt (15x) een zin die ervoor zorgt dat het lichaamsdeel ontspannen raakt. Bij je armen en benen is dat bijvoorbeeld: "Mijn rechterarm/-been wordt helemaal warm" (en dat dus 15 keer herhalen). Als je daarmee bezig bent, voel je die warmte ook daadwerkelijk in je armen en benen.

Warmte betekent totale ontspanning. Door deze methode kun je, wanneer je in de sneeuw op de bus staat te wachten, zelfs je beide voeten weer warm krijgen, alleen maar door je aandacht op je voeten te richten en de "magische zin" te herhalen die daarbij hoort. (En ik kan je verzekeren dat het werkt!). Het gevoel van warmte in o.a. armen, benen en buik ontstaat door vermeerderde bloedtoevoer.
Bij de training leer je dat je de techniek bij alle lichaamsdelen mag toepassen, maar nooit bij je hoofd. "Houd het hoofd koel" is de uitdrukking die daarbij past.

Toen ik jouw ervaring las, moest ik aan autogene training denken. Zodra jij gaat zitten en je spieren zich ontspannen, trekt het bloed naar die plaatsen van je lichaam. Het gevoel van kou in je hoofd, zou kunnen komen omdat daar de bloedcirculatie vermindert.

Tot zover mijn theorie, maar je zou naar je huisarts moeten gaan om te kijken of het antwoord klopt of niet...

Toegevoegd na 11 minuten:
Als de theorie klopt zou dat betekenen dat jij je, zodra je gaat zitten, heel goed kunt ontspannen. Hier nog een leuk verhaal over Coué en zijn theorie:
http://pieterlangedijk.blog2blog.nl/45336/Je+kunt+jezelf+ziek+of+gezond+denken.html
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik heb net hetzelfde, slaap al zeer lang met een muts, ik dacht aan hypothermie. Groeten