voel me ineens raar..

me dochter doet de middagdutje dus k dacht doe dat ook even..maar ben al 3x gestopt met ademhalen en nu heel kortademig en duizelig en wazig voor de ogen bn wel moe wat kan dit zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
ben ook misselijk een vaag gevoel in de buik..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je klachten kunnen een aantal oorzaken hebben.

Hyperventilatie is een mogelijkheid. Dat kan ook als je niets doet (dus: als je bent gaan liggen). Je voelt je dan duizelig, "raar", kortademig, alsof je gaat flauwvallen. Hartkloppingen kunnen ook een gevolg zijn. Allemaal onschuldig, hoewel het heel alarmerend aanvoelt.

Een andere mogelijkheid is een hypo (in de zin van: suikertekort, mogelijk diabetes). Heb je vandaag voldoende gegeten, ondanks de hitte? Zaten daar koolhydraten bij? Zo niet: snel een boterham met kaas of zo, eventueel voor de heel snelle oplossing een kop (koude?) thee met veel suiker.

Vochttekort is ook mogelijk. Ook dan voel je je duizelig.

Hetzelfde geldt voor zonnesteek of gewoon oververhitting. Ga dan onder de douche staan, op een aangename temperatuur, en draai de temperatuur heel langzaamaan omlaag - zolang het koud aanvoelt, maar nog wel redelijk aangenaam, is het goed.

Dit zijn allemaal zelfmedicatie-oplossingen. Dingen om aan te denken, en om zelf uit te proberen - zolang jij daar een goed gevoel bij hebt. Ik ben niet bij je, dus ik kan hier alleen maar raden, en goedbedoelde tips geven. Je moet zelf bepalen welke tips wel en niet op jou van toepassing zouden kunnen zijn.

Bij twijfel kun je het beste de dokter bellen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Veel drinken en weinig eten kan je bloedsuikergehalte flink omlaag brengen. Dat kán jouw klachten veroorzaken. Dat je even stopt met ademen is op zich heel normaal. Doe ik ook wel eens. Als het maar vanzelf weer op gang komt, en als dat maar snel gebeurt, is er niets aan de hand. Sommige mensen leiden echter aan slaap-apneu. Dat betekent dat je tijdens je slaap stopt met ademen, en dat het dan een tijdje duurt voordat je weer begint met ademen - zo lang dat je echt ademnood krijgt, al merk je dat niet omdat je slaapt. Als je een partner hebt, vraag hem/haar dan eens of dat bij jou wel eens gebeurt. Dat je in je slaap stopt met ademen, een tijd niet ademt, en dan ineens heel diep ademt, soms met een soort "snik"-geluid erbij. Als dat zo is, heb je waarschijnlijk slaap-apneu. Je kunt het ook merken doordat je 's ochtends regelmatig moe opstaat, alsof je slecht hebt geslapen, terwijl je denkt dat je uren achter elkaar goed hebt geslapen. Je denkt dan wel dat je uren hebt geslapen, maar door die regelmatige ademnood ben je, zonder het te weten, toch steeds opnieuw uit je diepe slaap gehaald, waardoor je niet goed uitrust. Als je echt aanwijzingen hebt dat je aan slaap-apneu leidt, moet je contact opnemen met de huisarts. Dat is dan niet dringend, maar wel heel belangrijk - in de zin van: het maakt niet uit of je deze week nog langs de huisarts gaat, maar wacht liever niet tot september.

Andere antwoorden (3)

Het klinkt alsof je misschien een beetje aan het hyperventileren bent. Heb je al geprobeerd om een paar keer in een zakje te ademen?

Mocht het niet helpen, dan zou ik toch even contact opnemen met de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga maar even naar de huisarts toe of naar een huisartsenpost
en laat even je bloeddruk meten neem iets zoutig nu iets van chips of zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft waarschijnlijk te maken met een verkeerde ademhaling, daar kan je je heel gek door gaan voelen. Misschien handig om langs de huisarts te gaan.