Ascorbinezuur, Vitamine C, te hoog gehalte?

Uit een Urine test blijkt een Ascorbinezuur van 1.4 mmol/L. Nu denk ik te lezen uit de testuitslag dat dit tussen de 0 en de 1 zou moeten liggen.
Wat ik me afvraag: is dit erg.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ascorbinezuur
Uit de link blijkt dus dat het het gewoon om Vitamine C gaat. En nu meen ik mij te herinneren van school, dat een overschot aan Vitamine C als het ware gewoon wordt uitgeplast. Oftewel: deze uitslag in in ok? Of hoe zou ik dit moeten lezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Is aan de hoge kant:
Een teveel aan vitamine C zal met de urine het lichaam verlaten. Dit heeft een grotere belasting van de nieren tot gevolg. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Daarnaast heeft vitamine C in grote hoeveelheden een remmend effect op de absorptie van koper en verhoogt het juist de absorptie van ijzer, waardoor er een grotere kans is op een teveel aan ijzer. Een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram vitamine C kan laxerend werken.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is aan de hoge kant. Ik zou in jouw geval even de huisarts bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een marge van 0,4 mmol per liter boven de testuitslag, zal ik me niet zo druk over maken. We hebben het hier over 0,4 mmol per liter, dat is omgerekend omgerekend 70 mg teveel. Dat krijg je al binnen als je een glas sinaasappelsap (200 mL) drinkt. Ik zal je niet te druk maken, vitamine C wordt idd weer uitgeplast!

Toegevoegd na 35 seconden:
Dat is omgerekend 70 mg vitamine C teveel.*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen is het bekend dat het overschot aan vitamine C weggewerkt wordt door het lichaam. Wat hieronder gezegd wordt klopt wel, de nieren worden zwaarder belast wat eventueel ongezond genoemd kan worden, maar voor dat ene glas sinaasappelsap zal ik me niet druk maken. Heb vandaag ook al drie glazen op ;-)...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dagobert: Tja, eigenlijk werkt het wel zo ongeveer, hoewel je lichaam er niet bij hoeft na te denken. Ascorbinezuur komt via het voedsel in het bloed en wordt opgenomen door de cellen als die het nodig hebben. Als de cellen het niet hebben blijft het in het bloed. Water met opgeloste stoffen worden in de nieren uit het bloed geperst. De nieren winnen vervolgens de meeste opgeloste stoffen weer terug (zoals suiker) voordat het vocht de blaas bereikt, maar doen dat niet met ascorbinezuur. Daarom plas je het teveel aan urinezuur vrij makkelijk weer uit en is een overdosis van ascorbinezuur niet zo heel erg schadelijk. Als je vitaminepillen slikt is het overschot ook wel te verklaren. Als je geen vitamines slikt zou ik me er ook niet zo'n zorgen over maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 1 - 2 gram vitamine C per dag extra slikt (dus 1000 - 2000 mg) zal je ongeveer 200 mg/dl (11.4 mmol/l) in je urine terugvinden. Dus 1,4 mmol is helemaal niet zo veel. Linus Pauling heeft testen gedaan met het slikken van 10 gram (10.000 mg) per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De referentiewaarde ligt tussen de 0 en 1 mmol/liter. Ik dacht dat een hoog gehalte aan vitamine C wel andere testgegevens kan beïnvloeden. Ik las ergens dat een hoge concentratie vitamine C kon zorgen dat er vals positieve waarden op glucose uitkomen bijvoorbeeld. Glucose mag niet voorkomen in de urine (dit is wel een ziektebeeld en hoort bijvoorbeeld bij mensen met diabetes), maar vals positief wil zeggen dat een test er op kan reageren terwijl er niets is. Dit ging overigens om nog hogere waarden dan die jij aangaf, ongeveer 11 mmol/liter.