Hoe kan ik water meenemen voor onderweg?

Voor onderweg (in de auto, tijdens een wandeling, ..) heb ik graag wat water bij me. Een flesje is dan wel makkelijk.
Nou heb ik begrepen dat het steeds hervullen van zo'n flesje niet zo hygiënisch is vanwege het speeksel dat terugvloeit na elke slok.
Maar steeds nieuwe flesjes bronwater kopen vind ik tamelijk verspillend, vooral omdat het kraanwater hier uitstekend is, en bovendien, al dat plastic ...
Ik zoek dus een andere manier om water mee te nemen, en het liefst natuurlijk ook makkelijk in gebruik. Als ik autorijd kan ik geen karaffen en bekers bedienen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is het echt niet hygienisch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, kijk maar
http://madbello.nl/?p=1619
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de bron op het AD, waarnaar verwezen wordt: "Nooit meer hervullen, omdat je er ziek, zwak of misselijk van kunt worden? 'Dat is te zwaar aangezet. Wie zo’n flesje wil hervullen met kraanwater kan dat best één of twee keer doen. Daarna wordt spoelen met kokend heet water aanbevolen. De wand van zo’n petflesje is een beetje poreus, waardoor bacteriën zich gemakkelijk aan de fleswand hechten. De viezigheid kruipt er na verloop van tijd als het ware een beetje in.' "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na spoelen met kokend heet water heb ik volgens mij geen plastic flesje meer ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dat is overdreven :)

Het beste antwoord

Camelbak is een merk dat coole dingen heeft uitgevonden om drinken meet te nemen. Zei schrijven zelf al op hun website (in het Engels):
CamelBak is the originator and world leader in hands-free hydration systems.

The first CamelBak products proved to be very popular among mountain bikers and motocross riders, because it allowed them to drink without taking their hands off of the handlebars in technical terrain. The product began to cross over into other sports when scientific studies showed athletes drank more fluids and performed better when they wore a CamelBak. Since then, athletes from an ever-growing list of sports and activities use CamelBak hydration systems for their convenience and performance benefits.

In addition to cycling, CamelBak has Hands-Free Hydration systems for hiking, running, snowboarding and skiing. CamelBak's state-of-the-art packs and hydration systems have benefited athletes, outdoorsmen, and soldiers around the world.

While CamelBak has grown tremendously since the early days, one thing hasn't changed. CamelBak still believes in the performance advantage that proper hydration delivers for just about any activity. CamelBak is a privately-held company headquartered in Petaluma, California.
Bron: http://www.camelbak.com/

Dit spul kun je ook in Nederland kopen of via internet bestellen. Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze waterfles heb ik gisteren gekocht. Fantastisch ding. Bedankt voor de tip. Ik dacht dat Camelbak alleen maar waterrugzakken had.
Iedereen bedankt voor de bijdragen!!

Andere antwoorden (11)

Je zou bijvoorbeeld een glazen flesje kunnen gaan gebruiken. Deze kun je wel steeds omspoelen. En verreweg de meeste glazen flessen kun je ook nog eens in de afwasmachine stoppen...

En tijdens het wandelen zou je bijvoorbeeld een 'waterbag' kunnen gebruiken. Is ook lekker koel op de rug als het zo warm is in de zomer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij valt het genoeg mee met het terugvloeien van speeksel, ik heb het idee dat dat meer een verkoopargument is. Gewoon regelmatig met heet water even omspoelen moet genoeg zijn. Ben je er ooit ziek van geworden? Wat moeten die wielrenners dan voreger met al die bidons die steeds hervuld werden?

Toegevoegd na 49 minuten:
En anders neem je een Mepal beker met Flipdop (oeps pop up beker)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, mijn darmen spelen weleens op. Maar echt ziek, nee.
Bidons kunnen makkelijker worden schoongemaakt door de grote opening.
Babyflesjes moeten altijd "gesteriliseerd" worden om schoon te worden. Daar gaat natuurlijk melk in en geen water, maar toch, omspoelen met heet water is misschien niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baby's hebben nog geen goed ontwikkeld immuunsysteem. Wij ook niet meer, als we alles steeds maar ontsmetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het inderdaad met name een commercieel argument. Als je dat flesje gewoon goed schoonmaakt en elke dag ververst, kan er volgens mij weinig mis mee zijn. Een beetje immuunsysteem opbouw mag best. Ik denk dat je op menig toilet met zeer veel meer bacterien geconfronteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik drink niet uit de pot hoor!
En "na gebruik van het toilet, handen wassen tot en met".
Maar ik ben wel met jullie eens dat niet alles volledig ontsmet hoeft te worden. Je moest mijn keuken soms eens zien (grapje).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik. Je zou spontaan smetvrees krijgen, als je overal zo bij na moeten denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, gewoon afwassen, even doorspoelen met heet water en dan moet het genoeg zijn, en over de babyflesjes: mijn kraamverzorgster zei dat in de vaatwasser schoonmaken genoeg was. Ik spoelde ze wel altijd na om de zeepresten te verwijderen. En mijn bidons hebben dezelfde sportdop als Spa blauw oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke toevoeging, Jet. Ziet er handig uit. Alsnog +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx, ben blij dat ik kan helpen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die bacteriën / vervuiling geld vooral als je zo'n flesje, op je bureau bijvoorbeeld, maanden en maanden achtereen bijvult zonder het ooit uit te spoelen / schoon te maken. Dan krijgt het ongeveer de kwaliteit van slootwater, maar wel slootwater met je éigen bacteriën, waar je dus niet snel ziek van zou worden. Maar op je werk uit het (oude)flesje van een collega drinken is wellicht niet zo´n goed idee. Gewoon goed omspoelen kun je heel wat keer met één flesje, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat in een dagelijks gebruikt flesje op een gegeven moment ook andere dingen gaan groeien. In mijn geval wees mijn vriendin mij erop dat er algensliertjes ronddreven in het water. Niet dat ik er ooit ziek van ben geworden, maar vanaf dat moment vervang ik mijn flesjes elke paar maanden.
thermosfles, lekker makkelijk afwasbaar ook en de dop is je beker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik gewoon zo'n plastic flesje. Dat hervul ik steeds met water. Na een paar maanden gooi ik het weg en koop ik een nieuw flesje.

De truc is dat je het flesje goed leeg moet maken als je het niet meer nodig hebt. Ik gebruik het overgebleven water voor de planten, en zet het flesje dan een dag ondersteboven zodat alle water eruit kan lopen. Daarna leg ik het, met de dop *ernaast*, horizontaal in een donkere kast.

Doordat de dop ernaast ligt, droogt het flesje goed uit. Doordat het donker is, krijgen algen al helemaal geen kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, een soort rouleersysteem. Op die manier moet het met zo'n 3 à 4 flesjes te doen zijn. Praktisch! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@psv Jij blijft bij je thermos, ik snap het :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@psv, ik gooi het flesje leeg, zet het dan omgekeerd neer. Dan verschijnt er na een paar uur een heel klein plasje water onder het flesje. Flesje 5 cm verderop neerzetten, na een halve dag liggen er een paar druppels. Dan is het flesje vrijwel droog. Flesje dan horizontaal, met de dop ernaast, in een donkere, droge kast neerleggen. Eventueel restvocht verdampt dan echt wel. Flesje is dus kurkdroog. Ik zou het kunnen vullen met silicagel, maar dat gaat me veel te ver. Ik ben er nog nooit ziek van geworden, zelfs niet een heel klein beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@psv, mijn flesjes drogen een paar dagen. Als je je flesje dagelijks gebruikt, heb je voldoende aan twee flesjes. Het ene flesje gebruik je een week lang, terwijl het andere flesje zonder dop horizontaal ligt te drogen in een donkere kast. De week daarop gebruik je het andere flesje.
Dat artikel over het hergebruik van waterflesjes is gepubliceerd door een frisdrankfabrikant. Natuurlijk willen die liever dat je een nieuw flesje spa blauw koopt i.p.v. je flesje te vullen en opnieuw te gebruiken.

Waterflesjes zijn best her te gebruiken. Je moet ze alleen van tijd tot tijd afwassen en op zijn kop laten drogen.
Zelf heb ik dit opgelost door twee waterflesjes in gebruik te hebben. Dan kun je er één meenemen en de andere kun je afwassen en op zijn kop zetten om te laten drogen. Bacteriën gedijen absoluut niet in een droog flesje!

Overigens als je het water in een bidon of uit een glas drinkt, krijg je met exact dezelfde bacteriën te maken, want je kunt nu eenmaal onderweg niet afwassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gebruik een kopje om het in te schenken, zo vervuil je de fles niet. wel kopje af en toe omwassen:)

Toegevoegd na 21 minuten:
Voor in de auto moet je inderdaad even stoppen, maar een kopjeshouder om te schenken werkt ook goed hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe doe je dat in de auto?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@hasenaar, goeie toevoeging, ook het proberen waard. +1
Fabrikanten maken mensen graag bang met bacterieverhalen om te verkopen.
Maar ook mensen maken elkaar gek met hun angstverhalen.

Ik heb een plastic waterflesje naast m'n bed staan.
Hieruit vul ik elke dag water bij, ik spoel het flesje hooguit een keer in de week even om.
Na een maand of 2 gooi ik het flesje weg en koop ik een nieuwe.

En geloof me: Ik ben al twee jaar niet ziek geweest, niet eens verkouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen elkaar wel angst aanpraten, dat ben ik met je eens.
Voor naast mijn bed heb ik geen flesje nodig, daar zet ik gewoon iedere avond een schoon glas. En ik ben ook al meer dan 2 jaar niet verkouden geweest. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jee en ik elke drie maanden wel een keer en ik drink niet eens water!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jet, ga eens water drinken - liefst uit een glas of flesje dat niet dagelijks met heet water en ontsmettingsmiddel wordt gereinigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rota :-))
Je kan die flesjes best hergebruiken. Wel regelmatig omspoelen met een drupje afwasmiddel. je kan het flesje ook in je vriezer doen. Het dood de bacterien en omdat het langzaam ontdooid heb je ook nog lekker koud water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem gewoon een paar rietjes mee. Die gebruik ik dan om het water mee uit het flesje te drinken.
Nog een tip: leg het flesje water enkele uren voor vertrek in de diepvries. Wanneer je dan vertrokken bent en er na een tijdje van wil drinken, is het heerlijk koel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Penny,

Je kunt in iedere dump-winkel een veldfles kopen.
Hier zit een riem aan, zodat je de fles over je schouder kan hangen of er zit een musketonhaak aan zodat je de fles aan je riem kan hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan er gewoon een bidon voor gebruiken. Kijk even of die ook geschikt is voor in de vaatwasmachine, dat zou handig zijn, en zo niet, gewoon flink heet afwassen. hygienisch en handig. komt in principe op hetzelfde neer als een waterflesje maar veel mensen vinden een bidon hygiënischer. Gooi je bidon dan in ieder geval wel elke avond (of na het laatste gebruik) leeg en vul hem de volgende dag weer met vers water.
Eigenlijk kun je een bidon altijd wel gebruiken, in de auto, tijdens wandelen, sporten enz..