Uit de trefwoorden maak ik op, dat je doelt op het EPD. Dat bestaat nog niet, dus dat in niet mogelijk.

Toegang tot gegevens
Hoewel op dit moment nog niet duidelijk is hoe het nieuwe EPD er precies uit gaat zien, stelt de overheid een aantal eisen. Belangrijkste hiervan is dat niet iedereen toegang krijgt tot uw gegevens. Alleen zorgverleners mogen onder bepaalde omstandigheden uw dossier raadplegen. Zorgverzekeraars krijgen hoe dan ook geen toegang tot uw gegevens.
Dat een patient zijn eigen dossier in mag zien, lijkt me niet meer dan logisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, je hebt altijd het recht om je eigen patiëntendossier in te zien.

Toegevoegd na 59 seconden:
Dat is geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je medisch dossier bedoel je, neem ik aan? Ja, dat mag. Je hebt recht op inzage in je eigen dossier, alles wat in je dossier staat behalve de persoonlijke aantekeningen van de arts of hulpverlener.

Er is één mogelijke uitzondering hierop, en dat is als de arts denkt dat het in jouw belang is dat je géén inzage hebt in je dossier. In de psychiatrie kan dat bijvoorbeeld het geval zijn. Dat is wel aan hele strenge eisen gebonden, zo moet de arts altijd een tweede arts raadplegen als hij denkt dat dit mogelijk bij jou van toepassing is, moet hij wel inzage geven - indien jij dit wilt - tot de delen van het dossier waar dit niet voor zou gelden, moet een familielid of vertegenwoordiger wél inzage kunnen krijgen in het volledige dossier, en moet de arts alsnog inzage geven zodra de reden waarom de arts denkt dat inzage voor jou schadelijk zou kunnen zijn, opgeheven is. Dat zijn dus zware eisen, en mijn ervaring is dat sommige artsen iets te snel beweren dat je niet zomaar inzage mag krijgen.

Je hebt zelfs recht op een kopie van je dossier, de arts of zorginstelling mag dan alleen een redelijke vergoeding vragen voor het maken van de kopieën. Het is jouw dossier, je mag het dus altijd inzien of (laten) kopieëren als je dit wilt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, ik zie dat je inderdaad specifiek vraagt naar het EPD. Dat bestaat nog niet, hoewel sommige ziekenhuizen wel al werken met een eigen elektronisch dossier. Er bestaat dus niet "een" medisch dossier van jou, maar je huisarts heeft een dossier over jou, je cardioloog heeft en dossier, en je internist heeft dit (voorbeelden zijn willekeurig). Maar die kun je dus apart opvragen als je wilt. En als het goed is, heeft je huisarts het meest complete dossier, want die heeft de belangrijkste informatie van de specialisten toegestuurd gekregen.