Zijn er lichaamsdelen waarvan mensen er drie hebben?

Mijn dochter (2) vraagt na het tellen van 1 neus en 2 oren nu: 3? En kijkt mij dan vol verwachting aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Mensen zijn bilaterale dieren: we zijn tweezijdig symmetrisch. Een normaal ontwikkeld mensen lichaam bestaat dus altijd uit een even aantal lichaamsdelen. Er zijn dus geen lichaamsdelen waar mensen er drie van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een waterjuffer is bilateraal symmetrisch en ik vind het een goed antwoord op de vraag omdat je bilaterale symmetrie erbij betrekt om aan te geven waarom we van de ledenmaten er twee hebben. De neus zit in het midden en heeft twee neusgaten. Het hart is met de linker en rechterkamer ook bilateraal aangelegd.
sterredag
12 jaar geleden
bovenstaande klopt per definitie al niet, aangezien gesteld wordt datj e altijd een EVEN aantal lichaamsdelen heb. Terwijl 1, toch echt een oneven getal is. En daar heb je er genoeg van. 1 hoofd, 1 neus, 1 mond, 1 piemel, 1 navel etc. Binnenin gaat het zowiezo niet op, dat symmetrisch zijn. Je organen zijn ook lichaamsdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sterredag:
Snij dat hoofd, die neus, de mond, de piemel maar eens in de lengte doormidden. Beide zijde (afwijkingen daar gelaten) zijn symmetrisch , zowel van binnen en van buiten;
Hoofd aan beide zijde oogkassen, voorhoofds- en bijholtes, de penis aan beide zijde zwellichamen.
Alles is gespiegeld. Zelfs bij de organen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sterredag, neem maar van een bioloog aan dat mensen bilateraal gespiegeld zijn. Sowieso in ontwikkeling. Een paar organen liggen na de ontwikkeling iets anders, zoals de milt en lever, maar alles is bilateraal aangelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt wel (http://pie.med.utoronto.ca/htbg/HTBG_content/HTBG_heartEmbryologyApp.html) maar in het begin is het symmetrisch aangelegd, daarna is er specialisatie ontstaan. Als je het hart doormidden snijdt zie je ook nog steeds voor een groot deel bilaterale symmetrie terug. Dat is niet toevallig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ireneluvstorie. Evolutionair gezien is het hart wel degelijk symmetrisch. Maar bij zoogdieren is van alle kieuwbogen alleen de linker vierde boog overgebleven. Deze heeft zich ontwikkeld tot de aorta. Bij vogels (die afstammen van een andere voorouder) is juist de rechter vierde boog overgebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Eindelijk en kennisvermeerderend antwoord ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vermeerdert de kennis van een 2-jarige niet hoor ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus. Het is hier de vraag of de drie delen van de staart van de waterjuffer identiek in vorm en functie zijn. Dit zou ik niet durven zeggen, omdat ik niet bekend ben met de waterjuffer.
Uitzonderingen zijn er overigens altijd. Er zijn zelfs dieren die zowel een bilateraal symmetrisch stadium als een radiaal symmetrisch stadium hebben (dit komt iig bij Echinodermata voor, voor zover ik weet). Toch worden deze dieren tot de bilaterale dieren gerekend.
Maar de vraag was of dit ook bij mensen voorkwam en dat is niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ireneluvstorie. Volgens mij begrijp je de definitie van bilateraal niet helemaal. Een cel is namelijk gewoon sferisch symmetrisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ireneluvstorie. Je kunt idd alles een naam van symmetrie geven. Zelfs als er geen symmetrie is: asymmetrisch. Maar evolutionair gezien is bilateraal de meest complexe vorm van symmetrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee lichaamsdelen waarvan we er 3 hebben zijn er niet.
Maar je zou kunnen antwoorden dat we 3 cirkels in onze ogen hebben. De zwarte das de pupil de gekleurde (blauw groen bruin grijs) das de iris en daarna het oog wit. Klopt dan wel niet helemaal als het om 3 lichaamsdelen gaat ,maar t is voor je kind van 2 vast wel begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, sommige mensen bezitten slechts drie hersencellen..grapje hoor.. Het echte antwoord is echter: Nee! Twee handen, twee voeten, twee oren, twee ogen, twee nieren, twee armen..enz. Weliswaar tien vingers, tien tenen enz..maar dat zijn ONDERDELEN van een lichaamsdeel..Géén op zichzelf bestaande lichaamsdelen, dus. Groet, Ton

Andere antwoorden (8)

Ik kom na even nadenken: 3 vingerkootjes per vinger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de duim is dat alleen niet het geval, maar verder wel, dus +
Al is dat voor een meisje van 2 misschien lastig te begrijpen was een vingerkootje nou is, maar je ziet het wel knakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn er 4.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij neemt de definitie lichaamsdeel wel heel erg breed. Zeker als je elk vingerkootje per vinger gaat bekijken, je hebt namelijk nog steeds 28 vingerkootjes en niet 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Collintje, heb je vast lang over na gedacht, want je moest er ook nog 2 afhalen ;) #wizkid #twitterverslaafde (ja, dat laatste is niet serieus bedoelt, gewoon grappig ;0)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk kootje ziet er anders uit en klopt dus niet. Het eerste kootje van de ringvinger aan de linkerkant komt overeen met het eerste kootje van de ringvinger van de rechterkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Som,
Wanneer je niet medisch/wetenschappelijk bezig bent zijn er voor vingerkootjes aan de linker- of rechterkant geen andere namen.
Dat geldt ook voor de verschillende vingers.
Dan heb je het gewoon over vingerkootjes (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juliaan,
Wanneer iets niet aan de buitenkant zit (zoals een neus, mond, been), is het dan geen lichaamsdeel meer?
Het hoort bij het skelet, ja, maar dat is toch ook een deel van je lichaam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker niet mijn bedoeling geweest om een op grondige wetenschap gefundeerd antwoord te geven.
In de vraag staat dat het bedoeld is om een kind van 2 jaar dat kennelijk in de "wat is dat?/waarom?" fase beland is een antwoord te geven dat even stof tot nadenken biedt.
Dank voor alle positieve en negatieve reacties, jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de optiek van een 2 jarige bedoelt de kleine eerder extra vingers of tenen dan botjes/vinger/teenkootjes.
3 : Vingerkoortjes per vinger.
3 : Je been (Bovenbeen, onderbeen & voet)
3 : Je arm (bovenarm, onderarm & arm)

4 : Ledematen (armen + benen)

5 : Vingers
5 : Tenen

Toegevoegd na 34 seconden:
Vingerkootjes = op de duim na, die heeft er 2 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt niet 3 armen of 3 benen, dus het is een beetje stom vind ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar wel als vermeld een bovenarm, onderarm en hand..,
Zo geld dit ook voor je been, maar dan met voet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op! Wie zit er zo te minnen ?
Heb je niets beters te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een plusje gegeven :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Duckje, dankje :)
sterredag
12 jaar geleden
Leuke oplossing, voor de 3 vingerkootjes in je vinger!! en dan ook nog leuke suggesties voor de opvolgende getallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk kootje ziet er anders uit en klopt dus niet. Het eerste kootje van de ringvinger aan de linkerkant komt overeen met het eerste kootje van de ringvinger van de rechterkant. Jij kan de been wel verdelen in drie onderdelen omdat dit zo mooi uitkomt, maar wat doe je dan met de knie en de hiel? Daarnaast zijn al deze onderdelen anders qua anatomie. De linkerbeen komt overeen met het rechterbeen.
Kristal
12 jaar geleden
Helemaal met je eens Som.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat maar om een kind die graag onderdelen telt! Zo'n kind gaat heus niet zeuren over een knie, enkel, hiel of tenen. Als jij zegt "1 bovenbeen, 2 onderbeen, 3 voet", dan is zo'n kind helemaal blij gewoon. Dikke plus van mij voor de vele gegeven opties!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Widar, ik sluit me bij je aan!
Kristal
12 jaar geleden
Ach ja Som, misschien heeft Widar wel gelijk en kijken we er teveel als volwassenen naar...
't gaat eigenlijk alleen maar om leren tellen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, helemaal mee eens, maar vraag dat dan ook gewoon ;o) Versje Dit is mijn neusje waarmee ik ruik Hier zit mijn navel, precies op mijn buik Hier zit mijn mondje, waarmee ik dit zeg En dit zijn mijn handjes en nu zijn ze weg (handjes omhoog - achter de rug) Dit zijn mijn benen, daar ren ik soms mee Dit zijn mijn oren, ik heb er dus twee Dit is een voetje en dat is een knie En dit zijn mijn oogjes waarmee ik je zie
Dit zijn mijn vingers, ik heb er wel tien Dit zijn mijn billen, die kan ik niet zien Dit zijn mijn wangen en dit is mijn haar Zo dat was alles en nu ben ik klaar ----------------------- bovenaan, bovenaan
mijn hoofd zit bovenaan
er zit van alles op en aan
bovenaan.

2 oren om te horen
2 ogen om te zien
en wat zit daar van voren?
een neus om mee te ruiken
een neus om mee te snuiten
een neus om in te knijpen, au,au,au.
een mond om mee te praten
Hallo, hallo hoe gaat het ermee?
een mond om mee te zingen
lalalalalala
doe me nu maar na:

bovenaan, bovenaan
mijn hoofd zit bovenaan
er zit van alles op en aan
bovenaan.

bovenaan, bovenaan
mijn bovenlijf zit bovenaan
er zit van alles op en aan
bovenaan.
Ik heb van alles 2
2 schouders om omhoog te doen
2 schouders om omlaag te doen
2 armen om te zwaaien.............daggg, dagg.
2 handen om te aaien..............aaien,aaien.
een hals om mee te draaien
ene kant andere kant
en kijk wie komt daar aan?
ik kom heel dicht bij je staan
buig je hals, wat hoor je daar??

klop e klop, klop e klop.

Onderaan, onderaan,
mijn onderlijf zit onderaan
er zit van alles op en aan
onderaan.
een buik een buik en heupen
2 benen om te lopen
2 benen om mee stil te staan
2 knieen om te knielen
2 knieen om te kruipen
2 knieen om er op te slaan
1,2 in de maat kijk een wie hier onder staat????
Kristal
12 jaar geleden
HAHAHAHAHA!!! Wat leuk Som ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een duim is toch geen vinger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Som: dat vroeg ze ook :) Als je de beschrijving tenminste leest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Deldel: Ook een duim is een vinger. Hij is alleen wat dikker dan de andere en is ook iets anders gericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu weet ik het wel Widar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, had een boel mail en had niet eerst alles gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bovenbeen is wat anders dan je onderbeen, en je voet is al helemaal wat anders dan een been
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MRJN: Dat interesseert een klein kind niet, als 'ie maar wat te tellen heeft.
volgens sommige mensen heb je 3 ogen; links, rechts, en je derde oog midden boven de andere 2 :)
maarja dat hoef je natuurlijk niet tegen een 2-jarige te vertellen :)
half- en-half serieus antwoord, ik kan me wel voorstellen als dat 'gemind' wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 'm wel leuk bedacht (:
En er zijn inderdaad mensen die dan denken.
Annswers
12 jaar geleden
en dan hebben we nog niet gehad over de 7 chakra's ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach de chakra's... dan blijven we bezig :P
ah daar komen de minnen al. ik ben erg bemind vandaag, yeah :)
Kristal
12 jaar geleden
Jawel, een plus 1 voor je originele antwoord :-) En Answers, er zijn trouwens nog wel meer chakra's, maar allemaal zijn ze wel weer anders ten opzichte van elkaar dus... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, volgens mij ben ik 'one chakra short of a sevenpack!' Waarom toch al die minnen, flauw. Ik vond hem wel leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al 16 minnetjes!!!!
Van al de onwetenden.
Van mij een plus en een vette glimlach!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..leuke reactie bij je antwoord...die is ook al een + waard.
Je haar. Haar is eigenlijk ook een lichaamsdeel en haar heb je op verschillende plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 haren vind ik anders wel erg weinig :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel, om het toch nog serieus te houden: er zijn drie haarplaatsen. Hoofdhaar - okselhaar en haar in de schaamstreek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rug haar been haar teen haar vingerhaar arm haar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onzin, wij zijn overal behaard. De meeste haartjes zijn donshaartjes en zie je amper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van 2 heeft geen oksel- en schaamhaar, dus dat gaat helaas niet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet de vraagsteller het begrip "lichaamsdeel" definiëren. Wat verstaat men onder "lichaamsdeel" ? Een uitwendig merkbaar deel van je lichaam?
Een zowel inwendig als uitwendig deel van je lichaam?
Elk aspect van je lichaam (zowel inwendig als uitwendig?) Daarna kunnen jullie verder beargumenteren waarom mijn antwoord zo onzinnig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch een min van mij hoor, het ging om specifiek drie lichaamsdelen: de meeste mensen hebben meer dan drie haren, en er werd niet gevraagd om de plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt geluk, per ongeluk m'n min als plus gedaan en kan hem niet meer veranderen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't is niks hoor, ik vergeef het jou :D De volgende keer wel beter uitkijken, want je haar zou er nog recht van komen te staan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plek op je lichaam kun je best als lichaamsdeel zien. Het gaat tenslotte maar om een klein kind. Die zal het worst wezen of het wetenschappelijk gezien een lichaamsdeel is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@James: goed opgemerkt, dat zou best een mogelijkheid kunnen zijn voor een kind om te tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig! 26 negatieve vs 6 positieve waarderingen. :)
Je hebt 3 gehoorbeentjes: Hamer, aambeeld en stijgbeugel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je andere oor dan? Overal 2 van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de drie gehoorbeentjes zijn totaal verschillende in vorm en functie. Het gehele oorsysteem bestaat uit wel meer onderdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het viel dan ook niet mee om iets te bedenken met drie.. Maar het ging er om of je er ergens drie van hebt. Wel flauw van de negen minnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat de vraag er niet om gaat of je er "ergens" drie van hebt. Goede Vraag is geen puzzelwebsite ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duh...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnetje van mij, omdat gehoorbeentjes niet telbaar zijn voor een klein kind. @Som: niet zoveel zout op alle slakken leggen, mensen doen ook maar hun best om wat aan te dragen :)
ze is dus twee....ehh..en ze heeft al meer dan 3 tanden?

3 gaatjes van onder, niet schunnig bedoelt hoor maar mijn dochter vind dat reuze interessant. ( eventueel als het te ingewikkeld is 1 voor het poepen, 1 voor het plassen en 1 navel )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De navel zit niet van onderen. En er zijn wel meer uitgangen in je neus, mond. Op die manier kijk je eigenlijk of je drie dingen kunt verzinnen. Een anus, vagina en plasgaatje zijn drie openingen. Maar qua functie en anataomie zijn ze verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel 3 openingen "tussen" je benen en dat is voor een klein kind voldoende. Voor een volwassen zeikerd misschien niet, maar over dat soort mensen hebben we 't bij deze vraag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volwassen zeikerd :P haha
leuk in deze context
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pun intended :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, wij noemen die dingen thuis gewoon bij naam en en dochter van twee leg je al helemaal niet uit welke openingen ze heeft als ze vraagt bij het tellen 1 neus en 2 oren. Dat kind is gewoon aan het tellen en dan staat het heel raar als je zegt "en 3 gaatjes van onderen". :O)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet? Mijn dochter wist al vrij jong welke gaten en andere onderdelen ze bezit hoor, geen probleem. Beetje raar kan het wel zijn als ze dat ergens buitenhuis doet ja, daar heb je ook wel weer gelijk in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom staat het raar als een kind zegt 3 gaatjes van onder? Is toch niet iets om je voor te schamen?
Poepen en plassen doen we allemaal hoor. En als je een "babygaatje" raar vind ( vind ik niet maar vooruit.. ) dan heb ik toch optie navel aangedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een plus waard!
Waarom kan je een kind niet gewoon vertellen hoe een lichaam in elkaar zit?
De moeilijke dingen zal ze niet begrijpen, nee, maar dit is niet zo moeilijk.
Net als ouders hun kinderen niets willen vertellen over seks (bij jonge kinderen, oké, maar als een kind van 10 vraagt: "mama, wat is....." waarom dan verzwijgen?)
En inderdaad, als je dat echt niet wilt vertellen kan je altijd navel zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Absor: Ik vind het niet raar, maar heel normaal. Maar anderen denken daar weer anders over.
Vroeger jaren hadden sommige mensen 6 tenen aan een of 2 voeten.
In diverse musea kan men dat op schilderijen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
vroeger? Dat soort dingen gebeuren nog steeds alleen tegenwoordig wordt dat vaak operatief gecorrigeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt,mijn zoon heeft drie oorlelletjes want aan één oor zitten er twee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn familie komen meer dan 10 vingers en tenen veel voor, dus hoezo vroeger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het gezin waaruit ik kom, heeft of hadden alle mannen wel een extra vinger of teen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de minnen niet. Je antwoord is goed. Zo is mijn neefje ook geboren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn hier op GV nu eenmaal mensen die het leuk vinden om iedereen voor de lol een - te geven,gewoon niets van aantrekken. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..vertel mij wat! + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ooit was er eens een Tineke die vaak op de tv kwam, zij had maar 9 vingers, dwz, aan een hand maar vier vingers.
ronron1212
12 jaar geleden
Er zijn ook mensen met meedre vingers
ronron1212
12 jaar geleden
ik bedoel dus meer dan vijf per hand
Ha, die Arnout;

De mens heeft drie amandelen; een in de neusholte en twee in de keel. En sommige mensen worden geboren met een derde tepel.