hoe lang word ik later???

ik zelf ben 165 cm lang maar ik ben al 14, mijn vader is 176, en mijn moeder is 171, ik denk dat ik te kort ben en ik wil graag weten hoe lang ik later word...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (4)

Als je dit heel precies wilt weten kan een arts de groeischijven in je vingers meten.

Een andere methode is om te kijken in een groeicurve. Dat is een statistische methode. In bijgaande groeicurve kan je aflezen dat iemand van 14 die 165 cm is op zijn 20e 170 cm kan zijn. Maar dit werkt alleen goed als je een aantal jaren de lengte meet en kijkt of je ook de groeicurve daadwerkelijk volgt.

Maar dit is een groeicurce uit 1997 voor meisjes. Ben je een jongen dan heb je een andere groeicurve nodig.

Daarnaast maakt het ook uit of je (als meisje) al ongesteld bent geweest. Als dat zo is dan groei je enkele cm's. De groeicurve kan dan best een goede voorspelling zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de groeicurve van een jongen zie je dat de gemiddeld genomen jongens dan rond de 21 boven de 180cm uitkomen.

Bij het gebruik van de groeicurves wordt de lengte van de ouders verder niet betrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh ik ben een jongen en ik heb nog geen verschijnselen van puberteit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan krijg je een goede indicatie in de tweede afbeelding. Ik heb bij je huidige leeftijd een zwarte cirkel gezet in de grafiek en als je de curve volgt ook een op je 21e. Volgens de groeicurve kan je dus meer dan 1:80 worden. Deze groeicurve is redelijk betrouwbaar. Als je ergens een nieuwe vindt (van 2009 of 2010) kan je die ook nemen. Als je dat leuk vind kan je ook elk jaar je lengte meten en in zo'n grafiek tekenen. Dan krijg je een goede inschatting.
Klein ben je niet, en je groeit zeker nog tot je 18e. Zelf ben ik 174, en mijn vader is 175 en moeder 168, dus het wil eigen niks zeggen hoe groot zij zijn. Als je wilt weten of je nog groeit kan je het volgens mij vragen bij de dokter. En anders moet je er mee leren leven, maar dat lijkt mij niet zo'n probleem met jou lengte;) het is de gemiddelde lengte van n vrouw. Hoop dat je wat aan mijn woorden hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongen: 176 + 171 = 347 neem hiervan het gemiddelde = 173 en doe er 2 bij is dus 1.75 cm. Meisje: bij de laatste stap ipv 2 erbij doen moet je 2 cm er af trekken, dus 1.71 cm. Dit is een indicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder is 164 cm en mijn vader 174 cm maar als ik daarvan het gemiddelde neem en 2 erbij optel kom ik uit op 171 cm en ik ben nu 12 en ik ben al 169,5 lang kan je dit verklaren betekent dat dat ik maar 171 cm wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee. Kijk gewoon even bij mijn link over groeicurves. Die zijn veel nauwkeuriger dan de beschreven rekenmethode. Groeicurves worden ook door artsen gebruikt om de groei bij kinderen te volgen. Ik heb daar ook ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een indicatie, ik heb het ergens gelezen in een biologieboekje ik meen van Midad Dekkers. Nogmaals het is een indicatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Midas Dekkers is mijn held, dus vooruit een plusje dan ;o)
jij word ongeveer 175,180