welke weg en route moet ik bewandelen om te kijken of ik in aanmerking kom om gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard te worden?

ls, ik ben een jongen van nog geen 30. sinds een jaar verschrikkelijk veel last van mijn rug. ik ben bij de fysio geweest ( +12 behandelingen gehad ) die dacht dat het kwam door scoliose ( wat ik later niet bleek te hebben ) behandeling heeft geen effect gehad. vervolgens naar de bedrijfsarts geweest en meerdere malen naar de huisarts, in de tussentijd een andere fysio en manuele therapie geprobeerd, helaas zonder resultaat. Via de huisarts doorverwezen naar het ziekenhuis voor een rontgen, helaas geen resultaat. via het ziekenhuis weer doorverwezen naar de MRI, meerdere malen op bezoek geweets bij een neuroloog. allemaal geen resultaat. op de mri kon men wel zien dat er iets niet goed zat bij mijn tussenwervelschijven.
ik slik al maanden 12 pijnstillers per dag en kan niet zitten en staan.
ik kan maximaal 4 uur werken met veel pijn maar na 4 uur moet ik echt op bed liggen omdat het niet meer gaat. ik heb al maanden niet meer op mijn eigen bank gezeten en heb constant last. voor mijn gevoel heb ik alle paden bewandeld maar niemand kan mij helpen. ik wil de mogelijkheid onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. wat zijn verder de gevolgen op fiancieel gebied? hoe gaat het in zijn werk.
alvast dank

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Het beste kun je daarvoor contact opnemen met de UWV , die kan je vertellen hoe of waar ja aan moet voldoen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om in aanmerking te komen voor een (gedeeltelijke) wia uitkering, moet je 2 jaar geheel of gedeeltelijk ziek zijn geweest. De wia keuring wordt in samenwerking met jou en je werkgever aangevraagd bij het UWV, jullie moeten hier beiden een flinke stapel formulieren voor invullen. Vervolgens wordt je door een arbeidsdeskundige van het UWV opgeroepen voor een gesprek en krijg je schriftelijk informatie toegezonden over wat je mee moet brengen naar dat gesprek. Een paar weken daarna krijg je een oproep voor de keuringsarts, deze keurt je lichamelijke toestand en bepaald of jij wel of niet (gedeeltelijk) in staat bent om te werken. In de meeste gevallen wordt deze keuring gedaan voordat de twee jaar ziekteverlof voorbij zijn, omdat de aanvraag flink wat tijd in beslag neemt. Je kunt er ook voor kiezen een vervroegde keuring aan te vragen, maar dat kan alleen als je onherstelbaar ziek denkt te zijn. Je kunt zonder langdurige ziekmelding en zonder medewerking van je werkgever dus geen wia uitkering aanvragen.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt vier uren werken nu, schrijf je. Dan ben je gedeeltelijk ziekgemeld? Je bedrijfsarts zal je dan verder begeleiden. Allereerst wordt er gekeken naar het medische deel, dus naar wat er aan jouw klachten te doen is. Als een orthopeed of neuroloog geen specifieke oorzaak kan vinden, is een logische vervolgstap om een revalidatieprogramma gericht op het omgaan met pijn of een rugschool te volgen. Er zal ook gekeken worden of je met aanpassingen in je werk, zoals een speciale bureaustoel of andere ergonomische aanpassingen, langer kunt werken. Is dat niet mogelijk, dan zal er gekeken moeten worden naar ander werk. Ik ken iemand die - net als jij - maar vier uur kon werken toen zij zittend werk deed. Binnen drie uur zat ze - ondanks de morfine en andere pijnstillers - te huilen achter haar bureau. Ze is nu geswitched naar ander werk waar ze wat meer in beweging is en meer afwisseling heeft. Daarbij heeft ze geen last meer van haar rug. Er zijn dus vele opties. Ik loop ze hierboven even kort door, maar het zijn vaak lange wegen. Een revalidatieprogramma kan al heel erg veel opleveren, en op medisch gebied is er ook nog de mogelijkheid van specifieke pijnbehandeling op een pijnpoli wanneer de klacht niet (meer) oorzakelijk te behandelen is, wat ook heel veel kan opleveren.

Als al die dingen geen resultaat hebben, komt op den duur de WIA-beoordeling om de hoek komt kijken. Je kunt twee jaar loondoorbetaling bij ziekte of ziektewet (als je onder het UWV valt) ontvangen. Na een jaar en acht of negen maanden zul je vanzelf een aanvraagformulier voor de WIA ontvangen. Je gaat dan beoordeeld worden op je verdiencapaciteit. Het UWV kijkt of jij en je bedrijfsarts/arbodienst er alles aan hebben gedaan om jou te reïntegreren. In die twee jaar is er dan eerst gekeken naar terugkeer in je eigen werk, dan naar de mogelijkheid van andere functies in hetzelfde bedrijf, en als dat niet lukt bij een ander bedrijf. Is dat allemaal niet gelukt binnen die twee jaar, dan gaat het UWV beoordelen wat jij in theorie nog kunt doen en hoe datgene wat je met je beperkingen in theorie kunt verdienen, zich verhoudt tot wat je verdiende voordat je ziek werd. Is dat een groot verschil, dan kun je een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen om dat aan te vullen. De financiële gevolgen zijn afhankelijk van die beoordeling en dus vantevoren niet te zeggen. Je zult er altijd wel op achteruit gaan als je daadwerkelijk langdurig minder kunt werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even een aanvulling op het al behoorlijk uitgebreide verhaal: Je krijgt pas WIA-uitkering als je met werk dat geschikt voor je wordt geacht meer dan 35% loonverlies hebt ten opzichte van je huidige werk.