Wat te doen tegen hevige maagkrampen?

Ik heb regelmatig last van hevige maagkrampen laat op de avond/snachts/sochtends.
Het voelt alsof iets mijn maag samen knijpt en ik voel steken ter hoogte van mijn middenrif.
Ik heb van de huisarts Omeprazol en Buscopan gekregen. dit helpt soms maar nu heb ik ook weer ontzettend veel pijn.Iemand ervarig hiermee? en tips om de pijn te kunnen verlichten?

Toegevoegd na 14 uur:
Update: ik ben inmiddels naar het ziekenhuis geweest omdat de pijn niet meer te houden was..
Thee heeft het overigens wel een beetje kunnen verzachten...

In t ziekenhuis kwamen ze tot de conclusie dat het behalve mijn maag ook nog mijn galblaas kan zijn (galstenen), zit op dezelfde hoogte en t geeft druk op de maag.
heb nu diclofenac gekregen als pijnstiller en moet verder zacht eten en veel water/thee drinken.

Bedankt voor jullie antwoorden!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.7K

Het beste antwoord

Acute, natuurlijke hulp bij maagkrampen zijn bepaalde thee's: munt-thee verzacht onmiddellijk (ongezoet), en kamillethee verschoont en spoelt door. Verder geef ik mijn kinderen altijd pure citroensap als ze maagpijn hebben. verlicht ook onmiddellijk.

Maar zoals al eerder gezegd: let op wat je eet, en wanneer. Veel water drinken is altijd goed, maar met een gevoelige maag wel in slokjes, niet hele glazen achter elkaar wegklokken. Veel thee ook, warme schone dranken doen het zoals ik al zei goed in je maag. Oppassen voor vet en ander zwaar spul zoals bonen, chocolade, kaas en andere zuivelproducten, fabrieksvoedsel: altijd is het beste om zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te eten. Ik zou erg oppassen met het nemen van de medicijnen, want dat is volgens mij op de lange duur geen oplossing. Bovendien moet je lever op die manier veel te hard werken.

Als voedsel-gerelateerde oplossingen allemaal niet zouden werken is er misschien iets anders aan de hand. Ik zou dan terug gaan naar de dokter en je niet laten afschepen met een medicijn. Hoe dan ook; het is niet zomaar te zeggen waar de pijn vandaag komt. Tips die je hier leest kunnen dus de plank misslaan. Maar daar kom je alleen achter als je ze opvolgt. Dus: wil je echt te weten komen wat de oorzaak is moet je zelf dat proces van wegstrepen ingaan, en dat kun je immers ook helemaal zelf doen: met het reguleren van je eetgewoonten, en vooral: daar inzicht in krijgen. Dus eventueel opschrijven zodat je verband gaat zien tussen die genoemde gewoontes en eventuele pijn die daar op volgt. Dan pas weet je meer, nu weet je nog veel te weinig.

Sterkte, maagpijn is afschuwelijk. Ik hoop dat je er snel vanaf komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij alles geldt: voorzichtigheid geboden! Ik bedoel niet dat je meteen een hele citroen naar binnen werkt, maar kleine slokjes, proberen. Als de pijn erger wordt uiteraard ophouden, maar dan is er geen groot kwaad gedaan, je hebt maar een slokje genomen. Bovendien is het zeer de vraag of citroensap in het geval van een maagzweer heel slecht is. Wat ook kan: mengen met (tot lauw afgekoeld) gekookt water. Dan is het minder sterk. Ik zeg het heel vaak, en nu weer: niks is zwart-wit, als iets stevig wordt opgeschreven moet je altijd zelf de relativering inbouwen. Matig zijn, voorzichtigheid betrachten, zorgvuldig zijn, nadenken, observeren, registreren; het zijn allemaal vaardigheden die je dient te activeren als je tips en adviezen wilt gebruiken, nooit klakkeloos overnemen, en altijd aanpassen aan je eigen speciale situatie. Gouden regels.

Andere antwoorden (5)

Water drinken. Gewoon een aantal glazen water naar binnen werken helpt bijna altijd tegen maagpijn. Je verdunt er het maagzuur mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, maar dan wel lauw water. Koud kraanwater kan de krampen juist verergeren.
Heb je ook (vast wel) nagedacht over de oorzaken?
Misschien steeds na melk drinken of andere voeding die je niet kan verdragen?

Wat kan werken om de pijn te verlichten is zoethout. Eventueel zachte dropjes waarin zoethout is verwerkt.

En als het nog lang aanhoudt, wederom naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, probeer de oorzaak op te sporen! +1
Ik heb al langer hetzelfde maagprobleem. Wat helpt is vooral elke avond een kopje warm melk drinken . Ik zal
Maar alles in een rijtje zetten.

-elke avond warme kop melk.
-minder gekruid eten ( kan helpen)
-omeprazol blijven gebruiken
-indien je een roker bent, STOPPEN!
-minder heet eten van paprika/sambal etc.
-genoeg water drinken.

Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer rekening te houden met wat je eet, liever even geen koffie, of koolzuurhoudende drankjes. Niet te zuur eten of sterk gekruid ook liever niet te vet en/of te veel.
En
Probeer even wat vaker over de dag gespreid te eten en dan wat kleinere maaltijden.
Gebruik je medicatie consequent elke ochtend, dus niet overslaan als je een dagje geen klachten hebt.
Blijven de pijnen ondanks dit advies aanhouden dan misschien toch even opnieuw een afspraak bij je huisarts.
Beterschap ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga dan altijd op bed liggen en rol me op als een bol, het helpt voor mij veel.. Alleen niet lang en het is ook niet zo'n gemakkelijke houding om lang in te blijven liggen..