Waar kan ik tips/handvaten krijgen voor mij als ouder en familie om goed om te gaan met mijn dochter die een zelfmoordpoging heeft gedaan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De belangrijkste handvatten zijn, er voor HAAR zijn, geen veroordeling, ook niet van anderen adopteren en direct professionele hulp zoeken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Houd de groep die het weten zo klein mogelijk en spoor met professionals de aanzet/oorzaken op.
Denk daarbij aan pesterij en (het risico van) sociale netwerken.
Ga je niet schuldig voelen maar zet die energie in op het tackelen van de (ver)oorzaak(ers).
Oprechte aandacht en liefde kunnen zeer helend zijn maar schakel in ieder geval de huisarts in, deze kan onderzoeken of laten onderzoeken waar de trigger zit.
Valse schaamte is een gevaar maar het aan de grote klok hangen kan dat evenzeer zijn.
Helaas ben ik ervaringsdeskundige, een pleegdochter heeft zelfmoord gepleegd, ze woonde al jaren niet meer bij ons maar we voelden dat er iets heel erg mis was met haar en hebben daar werk van gemaakt, dit is door nb. de psychiatrische kliniek niet serieus genomen.
Koester haar en neem haar -indien mogelijk- onder je hoede.
Een gelukte zelfmoord van je kind kost je jaren van je eigen leven.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid om hier samen met je dochter en evt partner door te komen.
Schuw vooral de psychiater niet, een goede zielzorgende arts kan het verschil maken.
Het is allemaal leergeld wat ik opgenoemd heb.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Mocht je behoefte hebben aan persoonlijke raad/bemoediging , stuur me dan een PB.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek hulp van een deskundige, waarschijnlijk het best te beginnen bij de huisarts.

Heb je snel hulp nodig, dan kan je contact op nemen met Korrelatie.
http://www.korrelatie.nl

Meer info van Korrelatie betreffende suïcide:
http://www.korrelatie.nl/thema-s/suicidaliteit/83/suicide-en-suicidaliteit.html

Heel veel sterkte!!!!