Ik heb witte vlekjes op mijn tanden die er niet afgaan, wat is dat en hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.8K
Kimath
12 jaar geleden
Heb ik ook 1 van, was volgens mij iets met de fluoride in tandpasta.

Het beste antwoord

Het kan fluorose zijn (maar dan heb je soms ook grijze of bruinige vlekjes); het kan zijn dat je ooit een beschadigingetje aan die tanden hebt gehad; het kan een soort ophoping van tandglazuur zijn (dat kan de tandarts behandelen); het kan domweg erfelijk zijn (een laag gehalte mineralen in het glazuur); het kan ontkalking zijn (daar kan een mondhygiëniste iets aan doen, anders _kan_ het een gaatje worden).
De tandarts kan je vertellen wat het in jouw geval is, en of er iets aan gedaan moet/kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap het nu want als sommige antwoorden hadden moeilijke worden en die van jou minder ik dank u zeer.

Andere antwoorden (3)

Dan krijg je te weinig kalk binnen meer melk
Of yoghurt drinken !!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Ik eet elke dag yoghurt en drink ook vaak melk, maar heb ook zo'n witte vlek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
quitenvanhilter: dat is een fabeltje.
Dit kan misschien fluorose zijn...

"Fluorose (fluorosis dentalis) is een tandverkleuring waarbij helderwitte vlekken het tandglazuur gaan ontsieren. Fluorose ontstaat door een te hoge absorptie van fluor gedurende de vorming van de tand (tussen de leeftijd van 6 maanden tot 5 jaar), waarbij de fluorionen de calciumionen in het hydroxyapatiet gaan vervangen. Eens de tand gevormd en doorgebroken, kunnen er geen nieuwe fluorosevlekken ontstaan. En deze die aanwezig zijn kunnen niet meer verdwijnen.
Fluoride wordt toegediend ter versterking van de tand, daar fluorapatiet veel meer zuurbestendig is dan het calciumhydroxyapatiet. Maar omdat de kans op fluorose bestaat dient de inname van fluor gedurende de eerste levensjaren zorgvuldig gedoseerd te worden."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan oom zijn dat er hele kleine stukjes van je tanden af zijn, die dus erg wit zijn. Je kan goed poetsen en wachten tot het bijkleurt