Is een hartslag in rust tussen de 80 en 100 gevaarlijk?

ik heb eigelijk sinds ik me kan herineren een hoge hartslag, nou vroeg ik me af of dit gevaarlijk is?
In rust is mijn hartslag tussen de 80 en de 100

Ik sport 3 dagen in de week en ik ben 22 jaar
Al mijn vriendin zitten netjes tussen de 60 en de 80

Maar als ik het aan mensen vraag die weten waar ze het over hebben zeggen ze dat ieder hart anders maar ik wou het toch even zeker weten
Heeft een van jullie een idee of ik me zorgen moet maken ?

Mikaapje
3 jaar geleden
Ik zal zeggen vraag advies aan je huisarts. Ik zelf denk dat het niet erg is maar ik ben geen dokter. En als het wel gevaarlijk is kan je misschien doorgestuurd worden naar de cardioloog.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eens met de vorige reactie. Uit je verhaal blijken geen klachten, maar je bent wel ongerust: dus laat het even checken! Dan kun je het daarna ook loslaten :) niet googlen en al die dingen; maar gewoon even een deskundige vragen
Pieterke
3 jaar geleden
Nooit Googelen op ziektes/kwalen/of mogelijke afwijkingen. Je hebt gelijk het ergste van het ergste. Ga een keer naar de huisarts, die is daarvoor.

Antwoorden (1)

Je mag er van uit gaan, dat het NIET gevaarlijk is om in rust een wat hogere hartslag te hebben. Dat hangt o.a. af van je lichaamsbouw (postuur) en je conditie en natuurlijk ook van de gemiddelde gezondheid. Normaal slaat je hart in een regelmatig tempo. Hoe hoog je hartslag is, hangt af van wat je aan het doen bent. Zo is de hartslag in rust lager dan wanneer je je inspant. Over het algemeen is de hartslag bij volwassenen in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut.
Het probleem is echter, dat jij je zelf zorgen maakt en de hartslag wordt ook beïnvloed door je psyche.
Praat er eens over met de huisarts. Wellicht maakt deze dan een ECG en kan hij/zij jou vertellen, dat er geen opvallende afwijkingen zijn. Wordt dan een geruststelling.