Ik heb antibiotica gekregen voor vaginale (schimmel) infectie, stel dat je dat niet blijkt te hebben is dat dan niet gevaarlijk?

De symptomen wijzen uit op een vaginale (schimmel) infectie. Omdat ik het eens eerder heb gehad wist ik ook meteen waar ik last van had. Nu hetzelfde recept uitgeschreven gekregen als toen der tijd en werkte meteen.

Maar stel nou dat het niet om een infectie blijkt te gaan en je neemt die medicijnen in, is dat dan niet erg of gevaarlijk? Ik vraag het me meer af uit interesse.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Nee. De antibiotica wordt er niet gevaarlijker van of je nou een infectie hebt of niet. Alleen is antibiotica natuurlijk nooit helemaal ongevaarlijk op zichzelf maar zijn de risico's gelukkig klein. Zolang er geen sprake is van overgevoeligheid bij deze medicijnen is het dus verstandig de antibiotica te nemen om van de infectie af te komen. Wel is het belangrijk dat de hele kuur wordt afgemaakt ook al blijkt dat je toch geen infectie had of al voel je je opeens veel beter. Het is dus heel belangrijk: Alles of niets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk, maar te vaak antibiotica zorgt ervoor dat je lichaam/bacteriën resistent worden en het uiteindelijk dus niet meer werkt. Als je het vaker hebt gehad zal je dokter hier ook wel rekening mee houden. En inderdaad kuur helemaal af maken, anders groeit het gewoon weer door ook al lijkt het probleem te zijn verholpen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed en duidelijk antwoord +
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom je antibiotica krijgt voor een schimmelinfectie. Schimmelinfecties ontstaan door een onevenwicht in de vaginale bacteriën. Vaak krijg je schimmel juist door antibiotica te nemen.
Ben je zeker dat het over een schimmelinfectie (candida) gaat?
Wat je vraag betreft : antibiotica nemen is natuurlijk niet gevààrlijk. Je kan ook antibiotica nemen als je helemaal niks mankeert. Maar op langere termijn is antibiotica niet zo gezond, o.m. door wat ik hierboven schreef. Antibiotica werkt tegen bacteriën. Punt is dat het ook "goede" bacteriën dood, bv. bacteriën die je in je darmen hebt en die de vertering bevorderen. Daardoor krijg je als je antibiotica neemt soms bijverschijnselen. Antibiotica vermindert ook je natuurlijk weerstand. Met andere woorden : als je het veel neemt wordt je vatbaarder voor ziekten. Tot slot is ongegrond antibiotica nemen niet verstandig. je lichaam kan resistent worden tegen antibiotica. Dat betekent dat het medicijn op een bepaald moment niet meer zal werken. Bij ernstige infecties kan dat levensgevaarlijk zijn.
Dus het is best om het gebruik van antibiotica te beperken en enkel te nemen als de arts het heeft aangeraden. Maar zoals gezegd, voor een Candida-infectie lijkt me dit een heel raar voorschrijfgedrag....
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is niet je lichaam dat resistent wordt tegen antibiotica, het zijn de bacteriën die resistent worden. Als dat gebeurt kun je antibiotica nemen zoveel je wilt, de bacteriën zullen zich er niets meer van aantrekken vanwege hun resistentie. Verder een prima antwoord.
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad, dit is correcter verwoord...