Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik genoeg vitamine binnen krijg via mijn voeding? als ik zoveel niet mag eten ( zie uitleg)

Ik heb een allergie voor tarwe en een prikkelbare darm.
Ik krijg een hele pijnlijke en opgeblazen buik, hoofdpijn, en word erg moe als ik de volgende dingen toch eet.
Tarwe
Aardappels
Koolsoorten
Prei
Noten

Ik eet heel gezond en verantwoord, maak al mijn eten zelf zonder zakjes.
en sport 2 tot 4x per week.
Ik eet bijna geen suiker, eet elke dag meerdere soorten groentes in mijn maaltijd.
Ik heb een of twee keer per week aardappels met groenten de rest spelt pasta en zilvervliesrijst met groenten.

Ik eet elke dag een handje vol noten ( ondanks dat ik daar niet tegen kan.
Ik eet een paar keer per week een ei.
1x per week toetjes veder geen melk of andere zuivel.
Ik drink wel elke dag amandelmelk door mijn fruit smoothie
Als ontbijt, lunch heb ik afentoe speltbrood maar ook vaak een maaltijd salade of mango, met lijnzaad en ei enz.

Ik vraag me af hoe het komt dat ik toch nog vaak elk griepje op pak en vaak nog slecht haar en nagels heb en of jullie weten wat ik nog te kort kom en hoe ik dat kan aanvullen zonder pillen of proteïne.

Toegevoegd na 6 uur:
Sorry ik vergat erbij te zeggen dat ik ook elke dag vlees eet bij mijn maaltijd vooral veel kip.
Ik heb al eens een jaar lang bij een diëtiste gelopen maar er zijn inmiddels heel wat dingen bij gekomen waar ik niet tegen kan. Zachtjes aan kom ik er achter.
Zo weet ik pas sinds kort dat ik ook niet tegen noten kan daarom schreef ik dat ik die nog wel nam dus de eiwitten daarvan heb ik vanaf nu niet meer maar had ik wel.
Ook neem ik multi vitamines

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je bent kei goed bezig! Ook ik heb alles verkeerde koolhydraten, suiker en melkproducten uit mijn voeding geschrapt. I p v aardappels ( loze koolhydraten) kan je beter complexe koolhydraten eten zoals quinoa. Bruine rijst, - pasta, haver. 100%speltbrood is goed maar neem wel gistvrij brood. Deze kombinatie van 100% spelt, gistvrij en zonder andere verkeerde toevoegingen is te verkrijgen bij bakkerij 't Stoepje op de markt. Gist, suiker melkproducten zijn heel slecht voor PDS! Ikzelf volg het Maximale Gezondheidsprogramma bij Jesse van der velde.com. en heb daar ook hormoonanalyse gedaan. Nu weet ik precies wat mijn tekorten zijn en ben die nu aan het aanvullen. Zeker nodig om weer goede darmfunctie en hormoonbalans te krijgen. Daarna mag ik gaan ontgiften en dan hopelijk van mijn prikkelbare darm syndroom, allergieën, infecties, ME/CVS en fibromyalgie af tw komen. Ik raad je aan eens op de site van Jesse te kijken en wat YouTube filmpjes te kijken van hem. Succes en wens je maximale gezondheid toe !

Als je lijstje volledig is,lijkt het antwoord mij duidelijk: eet meer vlees, vis, en ei. Dat is volledig voedsel en geeft je alle vitamines. Als je pds komt van de dingen die je noemt, wees dan niet eigenwijs, en eet dan ook geen tarwe/aardappels/prei/kool/noten. Al deze voedingsmiddelen zijn uitstekend vervangbaar. Toegevoegd na 36 minuten: Aanvulling: Vitamine D wel eens laten testen?