Is alles wat het voedingscentrum zegt waar?

Is het dan ook altijd veilig om hun adviezen op te volgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Niet alles wat het voedingscentrum zegt is waar. Het voedingscentrum wordt gefinancieerd door de overheid. Te weten het ministrie van landbouw, natuur en visserij (LNV) en door het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport (VWS).

En krijgt daarna nog inkomsten van voedselproducenten.
De voorlichting die het voedingscentrum geeft is dus ernstig gekleurd. Als je geld krijgt van iemand, kan je moeilijk zeggen dat zijn produkt niet goed of gezond is.

Met de overheid is dat ook zo. Zij heeft soms andere belangen dan de consument goed voor te lichten. In de jaren 70 kreeg je meer frisdrank en sapjes in de winkels. Mensen ging dat drinken i.p.v. melk. De boeren verkochten minder melk en de overheid zat met een hele melkplas. Om mensen toch weer meer melk te laten drinken werd Joris driepinter in het leven geroepen. Het was "gezond" om 3 glazen melk per dag te drinken.
Dat is helemaal niet gezond, maar het melkoverschot moest worden weggewerkt.

Ik zou dus zeker niet zomaar hun adviezen opvolgen. En zelf blijven denken en vooral kritisch zijn.
Veel van wat het voedingscentrum als "waar" de wereld in stuurt, blijkt bij onderzoek vaak niet zo te zijn.
Het voedingscentrum is niet altijd eerlijk over eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Van alle organisaties die zich met voeding bezighouden is het voedingscentrum zo'n beetje de enige die zo onpartijdig mogelijk te werk gaat. Er werken voornamelijk wetenschappers en die zijn meestal heel voorzichtig in het doen van uitspraken. Zo zal je ze bijvoorbeeld niet horen zeggen dat je geen kroketten of frikandellen mag eten. Ze adviseren slechts dat je dat niet continue moet doen en jij mag met dat advies zelf doen wat je wil. Het is natuurlijk wel zo dat niet ieder voedingsadvies voor iedereen het beste advies zal zijn, maar ook daarop kan je het voedingscentrum niet betrappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand kent de volledige waarheid. Ook het voedingscentrum niet.

Wel kunnen we zo goed mogelijk proberen de waarheid, voor zover wij die kennen, te verspreiden. Dat is wat het voedingscentrum doet.

Ze geven onpartijdige informatie. Voor zover bekend, is dat juiste informatie.

Zo af en toe gebeurt het dat we achteraf ontdekken dat we het toch bij het verkeerde eind hebben gehad. In dat geval past het voedingscentrum de adviezen aan.

Kortom, de aanbevelingen van het voedingscentrum zijn, voor zover we weten / voor zover we hebben kunnen nagaan, helemaal waar.

Wat natuurlijk onverlet laat dat in specifieke gevallen andere eisen kunnen gelden. Voor iemand met een ziekte of een afwijking gelden andere adviezen. Daar kan alleen een arts of een diëtist die jou persoonlijk kent een advies over geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor...

Want als ik een kroketje, een sauzijzenbroodje, een appel en een wortel eet heb ik in theorie alles van de 'schijf van vijf' gehad...

Nu is dit een extreem voorbeeld, maar wel waar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk voorbeeld! Maar het Voedingscentrum zegt wel wat meer dan alleen die Schijf van Vijf. Met jouw "dieet" houd je je slechts aan één van hun richtlijnen, niet aan alle richtlijnen. Zeg maar: als je op de snelweg stapvoets rijdt, voldoe je aan de maximumsnelheid. Ook helemaal waar, maar ook niet volledig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de Nederlandse wegen geld zelfs een minimum snelheid. En wanneer je op de snelweg stapvoets rijd word je zonder enige aarzeling gepakt op artikel 5 van de Wegen- Verkeerswet. Aangezien je op Autowegen minimaal 50 km moet kunnen en mogen rijden en Auto snelwegen minimaal 60 km moet kunnen en mogen rijden. Dus je opgevoerde brommobiel mag niet de autweg op... En de minimum snelheid voor de zogenoemde N wegen is 25 km en alleen voor gemotoriseerde voertuigen op 2 en meer wielen met een cilinderinhoud van meer dan 50 cc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik wilde alleen maar aangeven dat het niet voldoende is je te houden aan één regel als er in werkelijkheid een heleboel regels van toepassing zijn. Dat geldt zowel voor de wegenverkeerswet als voor de adviezen van het voedingscentrum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de Nederlandse wegen geldt géén minimumsnelheid. Om op de snelweg te mogen, moet je voertuig minimaal 60 *kunnen en mogen* rijden, en om op een autoweg te rijden moet je voertuig minimaal 50 *kunnen en mogen* rijden. Dat is heel wat anders dan dat je op de snelweg daadwerkelijk minstens 60 en op de autoweg minstens 50 moet rijden, want dan zou iedereen die in de file staat, een boete krijgen, en zou niemand de snelweg meer op mogen als de matrixborden 50 aangeven (maximumsnelheid ligt dan onder de minimumsnelheid, dus is iedereen in overtreding). Natuurlijk is 40 rijden op een snelweg waar de rest van het verkeer 120 rijdt enorm gevaarlijk. Daarom wordt je alsnog van de weg gehaald. Maar zoals je zelf al zegt, dat is op grond van artikel 5, het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid, niet op grond van een onderschijding van een minimumsnelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is maar net hoe je de tekst in een analytisch gedefinieerde interpretatie bekijkt SuzyQ...;-)
NEE!
Gemiddeld gezien wel natuurlijk: volkoren is beter dan wit enzovoorts, alleen letten ze mij wat te veel op het aantal caloriën en komt de rest erna.
Zo ben ik geadviseerd door het voedingscentrum:
- Geen biologische diksap meer te drinken, hoewel dat alleen maar geconcentreerd vruchtensap bevat en meer niet. In plaats daarvan kan ik beter koffie of light frisdrank (cola light e.d.) drinken! De reden: het aantal caloriën.
- In plaats van biologische appelperenstroop (perenstroop, appelstroop en pectine), beter een light variant chocoladepasta nemen. Ook weer vanwege het aantal caloriën.
Dus je kan beter E-nummers, conserveringsmiddelen en zoetstoffen nemen, dan fruit. Ik vind dat zeer slecht advies en daarom is mijn antwoord ook: nee, niet alles is waar.

Maar goed, ze zijn wel zo onafhankelijk mogelijk, en ik vind het erg goed van ze dat ze de campagne hebben dat een dier niet kan kiezen (jij wel!) aangezien dat wel mag met die onzin reclames van de EU ("kip het meest veelzijdige stukje vlees" en "er was toch iets met die kalfjes?!"). Ze geven dus over het algemeen goed advies, alleen ben ik wel van mening dat ze te geconcentreerd zijn op het aantal caloriën dat je binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens, de focus ligt vaak op de calorieën. Terwijl dit per persoon anders ligt hoe hij deze verwerkt. Advies voor cola light. Ik denk dat de zoetstoffen erger zijn dan gewoon suiker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht al de hele tijd dat ik iets fout typte haha, het is inderdaad calorieën. Stom, maarja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In cola en vruchtensappen zit wel heel veel suiker. Dat geeft heel veel calorieën. Het beetje suiker in je koffie of thee maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je mijn antwoord niet goed gelezen hebt...!
Ik denk dat het redelijk veilig is hun adviezen op te volgen, tenzij je een ziekte hebt waardoor je niet tot de gemiddelde mens kan worden gerekend.
Daarnaast geldt dat er over voeding en het effect op onze gezondheid nog veel valt te onderzoeken. Zo goed als men 20 jaar geleden overdreven adviezen gaf m.b.t. het gebruik van cholesterolhoudende voedingsmiddelen zo zullen er ook nu gebieden zijn waarover men nog onvoldoende weet. Elke levende wetenschap ontwikkelt zich en een standpunt is dus nooit het laatste woord.
Bovendien is, zoals hierboven ook al aangehaald, geen enkele kennis waardenvrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is veilig. Zo is 'geboren worden' de eerste stap naar het crematorium.