hoe financieel geregeld bij co- ouderschap

hoe zit het met belasting,en waterschap en alimentatie bij co-ouderschap?Wie krijgt de kinderbijslag en wat iseerlijk,wie heeft ervaring hiermee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik!
Mijn ex en ik hebben een gezamenlijke rekening voor onze zoon. Hier wordt de kindertoeslag, toeslag van de opvang en onze persoonlijke bijdrage op gestort. Van de rekening kopen en betalen we:
- sport en schoolactiviteiten
- kadootjes voor kinderfeestjes
- 4 paar schoenen (lente/zomer - herfst/winter) en 2 paar jassen. Deze spullen gaan nl. over en weer. Ieder koopt zelf de kleding (is meer huisgebonden).

Belastingaangiften wordt door mij gedaan omdat mijn zoontje bij mij staat ingeschreven en ik nog niet samenwonend ben (gunstig). Bij meerdere kinderen is het vaak gunstig om het ene kind bij de 1 in te schrijven en de ander(en) bij de ander.
Via het belastingaangifteprogramma (internet) kun je heel eenvoudig berekenen hoe hoog het kale bedrag is dat je ontvangt voor een kind. De helft van dat bedrag gaat in mijn geval naar mijn ex. Bij meerdere kinderen zouden wij de bedragen eerlijk delen.

Rioolbelasting etc bekijk ik op het intenet wat het verschil is tussen een eenpersoonsa en een tweepersoonshuishouden dit verschil verreken ik met het maandelijkse bedrag dat ik stort op de gezamenlijke rekening.

Verder heb ik voor ons zoontje een eigen rekening geopend. Hier kan niet aan gekomen worden tot hij 18 jaar is. Hier storten mijn ex en ik allebei maandelijks een bedrag op.

Het contact met mijn ex is er 1 van wederzijds vertrouwen en respect, dus bovenstaande verloopt goed.

Ik wens jullie alle sterkte toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja heel mooi geregeld,maar dat kan maar bij weinig mensen zo.Raar dat er bij de wet daar niets voor geregeld is.JE moet alles uitrekenen etc etc