Waarom is het gevaarlijk om met hoge snelheid te rijden als je gedronken heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je reageert later
Alcohol heeft een verdovende werking op de hersenen. Hierdoor reageert iemand die alcohol heeft gedronken trager dan normaal. De controle over z'n been- en armspieren gaat ook achteruit. In situaties waarbij je snel op de rem moet trappen of plotseling aan het stuur moet trekken, reageer je al gauw te laat. Een voorbeeld: u rijdt 80 kilometer per uur (= 22 meter per seconde), u hebt 3 of 4 glazen bier gedronken en u reageert daardoor een halve seconde langzamer. Als u dan plotseling moet remmen, betekent dit dat u 11 meter méér afstand nodig hebt om tot stilstand te komen dan in nuchtere toestand.

Je ziet minder
Na alcoholgebruik heb je de neiging om recht vooruit te kijken, alsof je in een tunnel zit. Veel van wat er links en rechts van je gebeurt zie je daardoor niet of minder goed. Zo zie je plotseling overstekende voetgangers al gauw te laat. Wat ook moeilijk gaat is de aandacht te verdelen over alles wat je ziet. Je moet in het verkeer op veel dingen tegelijk letten en dat kun je niet goed meer als je gedronken hebt.

Je concentreert je slechter
Aan het verkeer deelnemen is een inspannende bezigheid. Je moet letten op verkeersborden, verkeerslichten en medeweggebruikers. Concentratie is vaak van levensbelang. Alcohol maakt suf en vermindert je concentratie.

In de praktijk blijkt dat concentratieverlies vooral gevaarlijk is als er weinig verkeer is en je het gevoel hebt dat er niet veel mis kan gaan. Het gevolg is 'onbegrijpelijke' ongevallen: een auto die op een stille weg in een flauwe bocht tegen een boom rijdt.

Je denkt nog prima te kunnen rijden
Onder invloed denk je meer te kunnen en durf je vaak meer risico te nemen. Alcohol beïnvloedt echter ook het denken. Zo denk je na een paar glazen nog prima te kunnen rijden, misschien zelfs nog wel beter. De werkelijkheid is anders. Je wordt overmoedig en rijdt roekelozer, je schat situaties verkeerd in en denkt te snel -bijvoorbeeld als je wilt inhalen- "dat lukt me nog wel".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgebreid ingegaan op de vraag (+)
Toevoeging: Is altijd gevaarlijk om met alcohol op te gaan rijden...ook als je met lagere snelheid rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik verdien niet alle credit hoor... Ik heb het gewoon gecopypaste uit de bron. :-)
Ivana
13 jaar geleden
een goede bron opzoeken is ook een + waard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! +

Andere antwoorden (2)

Onjuist: het is altijd gevaarlijk om met hoge snelheid te rijden, niet alleen als je gedronken hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is altijd gevaarlijk.
hier een mooi voorbeeld.
http://www.onzin.com/video/dronken_naar_huis.html
zoals je ziet rijd deze persoon niet snel, maar zijn reactie tijd is wel 3 kwartier achteruit gegaan.