Waarvoor is de streep op de rug bij een allergietest en wat betekend het als deze reageert?

Ik heb onlangs een allergietest gedaan dmv kleine druppeltjes op de huid, waarna vervolgens met een scherp voorwerp gaatjes in de huid werden gemaakt. Ook werd er een streep(kras) op mijn rug gemaakt. Waar is deze kras voor en wat betekend het als deze kras reageert?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet echt een eenduidig antwoord op te geven; iedere allergoloog / dermatoloog heeft zijn eigen manieren, dus wat bij jou een streep is kan bij mij een stip zijn. Maar waarschijnlijk was dit de histamine test. Histamine speelt een rol tijdens een allergische reactie. Als je op deze test niet zou reageren, dan is de rest van de uitslag ook niet betrouwbaar. Geen reactie hierop betekent meestal dat de patient corticosteroiden (prednison) gebruikt of antihistaminicum. Het is dus goed dat je erop hebt gereageerd, zo kan je wat met de rest vd uitslag!

Ik dacht dat dat was om de gevoeligheid van de huid te testen. Stel dat je helemaal niet reageert op die kras, dan zou je misschien ook geen huidreactie vertonen op de allergenen, terwijl je mogelijk wel allergisch bent voor een bepaalde stof. Of misschien als je al heel heftig zou reageren op de kras, dat de prik met de allergenen een te heftige reactie zou vertonen, terwijl dat in werkelijkheid dus niet zo hoeft te zijn. Ik kan alleen geen site vinden waarin dit wordt uitgelegd. Bij de meeste priktesten, is mijn ervaring wordt die kras niet toegepast.

Bronnen:
http://www.hal-allergy.nl/allergie/diagnostica/

Prikken of krassen heeft hetzelfde effect: de eerste huidbarriere doorbreken. Er wordt wel een controle-prik/kras gezet: een prik die gegarandeerd een reactie laat zien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100