hoe komen die kleurtjes in je tandpasta toch altijd zo mooi recht eruit?!

altijd als ik mijn tanden aan het poetsen ben denk ik, 'hoe kan het nou dat elke keer als je tandpasta -spuit- dat dat precies gelijk is?' iemand een idee? ik denk daar nu al zo lang over na, maar ik ben nooit tot de oplossing gekomen :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betere vraag

Antwoorden (3)

Om de klassieke rood-wit gestreepte pasta te maken, gaat eerst de rode pasta in de tube. Dan komt de witte erbovenop. ,,De opening van de tube, waar de dop zit, is verbonden met een strootje dat dwars door de rode pasta gaat en uitmondt in de witte'', legt Freunscht uit. ,,Als je op de tube duwt, pers je vooral de witte pasta via het strootje naar buiten. Maar omdat er onderweg in het strootje gaatjes zitten, worden via die gaatjes ook streepjes rood door het strootje mee naar buiten geduwd. Daardoor komt er witte pasta met dunne rode streepjes uit de tube''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens het vullen van de tubes tandpasta gaat eerst van bovenaf de witte tandpasta erin. Daarbovenop komt de gekleurde tandpasta. Het geheim zit hem in de dop. Daar zit een groot gat in het midden en om de rand een aantal kleinere gaatjes. Als je knijpt komt de witte tandpasta door het grote gat en de gekleurde tandpasta uit de kleine gaatjes.

De kleuren gaan niet door elkaar als je de tube schudt. Dit komt doordat er geen kleurstof wordt gebruikt, maar pigment. Pigment mengt zich niet met andere vloeistoffen, vandaar dat het zo in lagen blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is geoon zo gemaakt.

Toegevoegd na 25 seconden:
Gewoon*