Hoe lang duurt de diagnose ADHD?

Een hoop mensen denken dat ik ADHD heb. Nou heb ik me er een beetje in verdiept en ik kan me aardig in de symptomen vinden.
Ik heb er alleen weinig zin in om maanden naar een psycholoog te moeten om een diagnose te krijgen. Ik heb namelijk ook erg veel tijd nodig voor mijn studie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien handig om te weten dat ik 22 jaar oud ben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

bij mij is op mijn 36e adhd vastgesteld na een aantal gesprekken met een psycholoog en een vragen lijst al met al duurde het een maand daarna een gesprek met een psychiater voor medicijnen(ritalin)en dat doet bij mij echt wonderen ik kan me veel beter concentreren en ben veel rustiger het was een verschil tussen dag en nacht waar ik vroeger overal een zooitje van maakte was in no time netjes en ik ben zeer tevreden dat ik de stap heb gemaakt te kijken of er iets mogelijk was in de hulpverlening ik had het alleen jaren eerder moeten doen

Lastig. in principe wordt ADHD al op jongere leeftijd vast gesteld. Een arts kan je helpen, maar in principe moeten symptomen langere tijd waargenomen worden. Wel wordt er een lijst met criteria gehanteerd. Als je op deze (http://www.adhd.nl/wat/adhd.html) site kijkt, zie je een lijst met punten. Echter, hier wordt ook aangegeven dat de diagnose zelf niet door jezelf gesteld kan worden. Dat brengt me bij een persoonlijke observatie: WIL je graag ADHD hebben? Je hebt een leven. Heb je een label nodig? 'Men' heeft dat ook wel over mij gezegd. Ik heb hard gezegd: Prima. Denk dat maar. Zo lang ik mijn leven kan leiden zoals ik het wil, heb ik geen medische indicatie nodig wat er mis met me kan zijn. Uiteindelijk is niemand normaal. Normaal is een niet-bestaande persoon. Iedereen heeft een afwijking van de norm. De een wat sterker dan de ander. In de huidige maatschappij zijn we hard op weg om voor elke afwijking van de norm een label te ontwerpen en hier een hele heisa omheen te maken. Je kan je afvragen of je dat gaat helpen in het dagelijkse leven, of juist gaat tegenwerken.

Dat hoeft niet maanden te duren. Je bent er niet vanaf in één gesprek, maar maanden hoeft niet. Je kan gewoon binnenstappen en vertellen wat je zelf denkt. Het is moeilijk om objectief naar jezelf te kijken. Een psycholoog zal dan best nog wel het een en ander te vragen hebben. Als je eerlijk en open bent naar de psycholoog en naar jezelf gaat het allemaal snel.

Zoals hierboven omschreven duurt het enkele weken en beperkt het zich eigenlijk tot gesprekken en test met een psycholoog. Praat eerst even met je huisarts en laat die je doorverwijzen. Ritalin werkt niet bij iedereen met ADHD, dat moet je je wel beseffen. Voordeel is dat het kortwerkend is. Als het niet werkt, averechts, ben je er na een uur of 4 weer vanaf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100