Hoe kan ik een herstelbewijs van corona verlengen?

Ik geloof dat een herstelbewijs van corona slechts een halfjaar geldig is? Een van m'n kinderen heeft recentelijk corona gehad, maar omdat wij in het voorjaar met het gezin op vakantie gaan zit ik een beetje met die geldigheid van dat herstelbewijs. Is dat verlengbaar? Zo ja, hoe doe ik dat?

2 jaar geleden
2.8K
Thecis
2 jaar geleden
Binnenkort is het herstelbewijs 1 jaar (365 dagen) geldig.
https://www.nu.nl/coronavirus/6165719/geldigheid-coronaherstelbewijs-verlengd-van-een-half-jaar-naar-een-jaar.html

Het beste antwoord

Dat kan niet.
180 dagen na uw positieve coronatest is uw herstelbewijs niet meer geldig. Voor een geldig coronabewijs moet u dan 1 prik halen.
Daarna bent u voldoende beschermd tegen het coronavirus. Na deze prik kunt u een vaccinatiebewijs aanvragen. U mag natuurlijk ook 2 vaccinaties halen.
Belangrijke aanvulling Thecis:
Het herstelbewijs waarmee mensen kunnen aantonen dat ze het coronavirus hebben gehad, is binnenkort niet meer een half jaar, maar een jaar geldig. Dat heeft het demissionaire kabinet besloten op advies van het Outbreak Management Team (OMT).
Om precies te zijn wordt de geldigheid van een uitgegeven herstelbewijs verlengd van 180 naar 365 dagen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die besmet zijn geweest langer immuun blijven dan eerder werd gedacht.
Naar verwachting is het verlengde herstelbewijs over een paar weken te gebruiken, laat een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid weten. Juridisch en technisch moeten er nog wat zaken geregeld worden en de Tweede Kamer moet het plan ook nog goedkeuren.
Daarna zullen mensen die al een herstelbewijs hebben in de app zien dat deze verlengd is.
SimonV
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
Let wel: dit zijn de regels zoals die op dit moment gelden. In het voorjaar kan dat allemaal zomaar weer veranderd zijn als bijvoorbeeld blijkt dat er een nieuwe variant opduikt of na onderzoek blijkt (of vermoed wordt) dat een herstelbewijs + 1 prik niet voldoende is. Ook voor degenen die nu 2 prikken hebben gehad zou het kunnen dat een 3e prik nodig is. Of dat je in het voorjaar überhaupt niet mag reizen. De regels kunnen per land verschillend zijn en kunnen de komende maanden nog best een paar keer veranderen.
Thecis
2 jaar geleden
Binnenkort is het herstelbewijs 1 jaar (365 dagen) geldig.
https://www.nu.nl/coronavirus/6165719/geldigheid-coronaherstelbewijs-verlengd-van-een-half-jaar-naar-een-jaar.html

Andere antwoorden (1)

De herstelbewijs is geldig na 11 dagen en maximaal 180 dagen (zo'n 6 maanden). Deze is onverlengbaar (zou wel erg makkelijk zijn). Als je kind tegen die tijd 12+ is kan je minimaal 6 weken voor de vakantie gaan beginnen met vaccineren (kan trouwens nu ook).
Echter, zijn er berichten verschenen die suggereren dat het herstelbewijs met terugkerende kracht 1 jaar zou gelden. Maar alleen in Nederland, in andere Europese landen bepalen ze zelf de spelregels rond QR code.
Update volgende week gaat dat gebeuren dat het 1 jaar geldig wordt
Toegevoegd op 26 november 2021 02:49: tekst