Waarom zou een vaccin tegen corona wel helpen als het griepvaccin (griepprik) ook niet echt helpt?

Van de griepprik is nooit, middels RCT (Randomized Controlled Trials), wetenschappelijk aangetoond dat het bewezen effectief en veilig is. De aangenomen effectiviteit van ongeveer
50% is slechts een inschatting. Er vallen door griep nog altijd heel veel doden en zijn er veel besmettingen ieder jaar.
Zowel het Coronavaccin als het griepvaccin activeren het immuunsysteem dmv een inactief ingespoten virus of nu mRNA techniek.
In beide gevallen muteert het virus, dus waarom zou het Corona vaccin wel helpen?

3 jaar geleden
21.8K
Powergen
3 jaar geleden
Griep wordt veroorzaakt door het Influenza virus. Dit is een verzamelnaam voor verschillende virussen in de groep (waaronder ook verkoudheid).
Corona, of eigenlijk eerder gezegd COVID-19 is een virus. Corona is daar dan weer de verzamelnaam voor, zoals ook voor SARS en Mers.
KeesWim
3 jaar geleden
Voor zover ik weet, bestaat het griepvirus uit verschillende stammen. Virologen proberen al vroeg in te schatten welke stammen volgend griepseizoen de wereld zullen rondgaan. Zij adviseren fabrikanten tegen welke stammen (een aantal, niet alle) zij een vaccin moeten produceren. De fabrikanten moeten op tijd beginnen met produceren zodat in het najaar gevaccineerd kan worden.
Als een andere stam, dan in de cocktail, de wereld rondgaat zal het vaccin hiertegen geen bescherming bieden. Vandaar de lage score.

Antwoorden (1)

Het coronavaccin werkt veel beter dan het griepvaccin: uit onderzoeksresultaten blijkt dat het vaccin in ruim 90 procent van de gevallen effectief is.
Hierbij moet nog wel een slag om de arm gehouden worden: directeur Emer Cooke van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) heeft zich in een interview positief uitgelaten over het coronavaccin van Pfizer en BioNTech. Terwijl de beoordeling nog gaande is, zegt Cooke: “We zijn steeds meer overtuigd van de testresultaten die ons ter beoordeling voorliggen. Als u het mij twee maanden geleden had gevraagd, was ik veel minder overtuigd dan nu.”
Het EMA zal nog voor het einde van de maand een eindoordeel geven. Dan weten we het zeker.
SimonV