Mag een winkel het met contant geld betalen, weigeren?

Ik zie bij een aantal winkels netjes borden met reglementen voor Corona. Heel goed!

Maar ik zie ook bordjes/briefjes bij winkels dat je alleen met pin mag betalen. Begrijpelijk maar er zijn ook veel mensen die van weekgeld moeten leven. Zij kunnen niet pinnen maar alleen met cash betalen.
.
met=men

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
20.1K
Pieterke
4 jaar geleden
Bij Albert Heijn mag je in elk geval nog wel met contant geld betalen. Je moet wel het geld op de toonbank leggen.
Amadea
4 jaar geleden
Bij de supermarkten waar ik kom zijn er kassa's waar je alleen met pin mag betalen, maar altijd ook enkele die op contact geld ingericht zijn. Dat leg je nu inderdaad neer en de kassière pakt het met handschoenen op. Nog nergens heb ik een totale onmogelijkheid om contant te betalen gezien.
SentWierda
4 jaar geleden
In supermarkten zul je altijd contant kunnen blijven betalen.
Bijvoorbeeld bij apotheken ontstaan bizarre situaties. Er zijn steeds meer apotheken die aangeven dat je alleen met pin kunt betalen. Dat is vragen om moeilijkheden want niet iedereen heeft een pinpas. Er zijn legio mensen met een bankrekening zonder pinpas. Wie dan stennis gaat maken hoeft -uiteraard- niet met pinpas te betalen (die pinpas bestaat niet) maar krijgt een factuur. Hetzij mee, hetzij opgestuurd. En kan dan het bedrag overmaken.
Dit kan de oplossing zijn voor betalen in winkels die contant geld weigeren: laat de factuur opsturen.
LeonardN
4 jaar geleden
"In supermarkten zul je altijd contant kunnen blijven betalen." Ik weet vrij zeker dat voor ik 80 ben (ik ben nu 40) er vrijwel nergens meer contant betaald zal worden. (en vast ook niet meer met een pinpas)
Voor die tijd zullen er nog een hoop dingen (moeten) veranderen, maar contant geld gaat er een keer uit.
Thecis
4 jaar geleden
@SentWierda
Ook hier geldt dat er een verschil zit / zitten tussen wat legaal is en wat wenselijk is. En wat de toekomst brengt weten we al helemaal niet. Feit blijft nog steeds dat de wet duidelijk is. Je hoeft contante betalingen niet te accepteren. Ook als winkel niet. Dat dat voor (sommige) mensen niet gewenst is / onhandig is, dat snap ik. Maar (helaas) het mag wel.

Antwoorden (2)

Ja. De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
@SimonV. Ik kan dat op de vermelde website niet terugvinden. Er staat nergens dat supermarkten alle contant geld mogen weigeren. Er staat alleen dat bepaalde biljetten (bijv. 100 euro) mogen worden geweigerd; en ook 1 en 2 cent munten. En voor contant geld mogen extra kosten in rekening worden gebracht. Maar een supermarkt die contant betalen weigert, ik kan het me niet voorstellen..
Thecis
4 jaar geleden
@SentWierda
In de link staat letterlijk het volgende:
"De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren." Dit is ook wat SimonV weer geeft.
Er staan ook 2 voorbeelden onder. Maar dit zijn voorbeelden. Dus wat u aan haalt, zijn 2 voorbeelden. De tekst die er boven staat is leidend.
Daarbij was de vraag over een winkel, niet specifiek een supermarkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ klopt inderdaad helemaal
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren . Gelukkig ik hen nog tig dozen knopen staan ga ik daar toch mee betalen. Wat een rare bizarre wet.
Ja - maar pas sinds recent weigeren sommige winkels alle betalingen met contant geld. In 2015 accepteerde 100% van de winkels contant geld. Begin 2020 is dit 97% - waarbij detailhandel + pompstations op 98% komen en supermarkten op100%.
De Nederlandsche Bank (DNB) en de Consumentenbond waarschuwen al jaren instanties en winkeliers voor het weigeren van contant geld. De reden: vele honderdduizenden Nederlanders zijn niet in staat (om wat voor reden dan ook) op andere wijze dan contant te betalen.
Met name apotheken en gemeenten gaan er soms toe over contant geld te weigeren. In maart 2019 heeft de Tweede Kamer de apotheken laten weten dat contant betalen altijd moet kunnen. In de praktijk bieden nu alle apotheken de mogelijkheid dat hetzij contant hetzij op rekening kan worden betaald. En gemeenten hebben het dringende verzoek gekregen contant geld te accepteren - omdat zij vanuit een monopoliepositie alle burgers in hun gemeenten ten dienste moeten zijn. Dit dringende verzoek is afkomstig van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) waarin onder meer DNB en Consumentenbond verenigd zijn.
Sinds het uitbreken van de coronacrisis accepteren sommige winkels niet meer alle contant geld: ze voeren een 'pin-only' beleid. Het omgekeerde effect kan er ook zijn: een winkel die nog (of weer) open is doet er alles aan om omzet te maken en kan afstappen van het 'pin-only' beleid.
Bron: De Nederlandsche Bank, 9 maart 2020: DNBulletin: in winkels houdt contant betalen stand.
4 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
In de zomer van 2020 heeft de Nederlandsche Bank als standpunt dat winkeliers geen wettelijke plicht hebben om cash te accepteren maar dat ze wel een maatschappelijke plicht hebben. Eind mei 2020 heeft de Nederlandsche Bank met een groot aantal organisaties opnieuw afspraken gemaakt over de acceptatie van contant geld. "Wie contant wil betalen, moet dat gewoon kunnen doen. Daarom ligt er de afspraak dat de organisaties van winkelbedrijven hun leden adviseren geen 'pin only' in te voeren." Aldus Pim Claassen van de Nederlandsche Bank in een interview in KBO-PCOB magazine (juli/aug. 2020).