Mag een winkel het met contant geld betalen, weigeren?

Ik zie bij een aantal winkels netjes borden met reglementen voor Corona. Heel goed!

Maar ik zie ook bordjes/briefjes bij winkels dat je alleen met pin mag betalen. Begrijpelijk maar er zijn ook veel mensen die van weekgeld moeten leven. Zij kunnen niet pinnen maar alleen met cash betalen.
.
met=men

Toegevoegd op 26 maart 2020 13:14: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/g...

Nee. Op de website van de Rijksoverheid 'Kan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen' staat niet dat winkels (zoals supermarkten) alle contante betaling mogen of kunnen weigeren. Wel kunnen bijvoorbeeld winkels en benzinestations bankbiljetten vanaf 100 euro weigeren. Ook kunnen winkels niet toestaan te betalen met 1 en 2 cent munten, al dan niet in verband met afronding op 5 cent. (Enkele supermarkten accepteren wel munten van 1 en 2 cent om tot 5 cent te komen.) Het gebeurt wel eens dat het elektronische betalingssysteem uitvalt - in zo'n geval is contant betalen de enige manier om te betalen. Het is daarom belangrijk altijd voldoende contant geld op zak te hebben. Recent heb ik meegemaakt dat ik benzine kon tanken met alleen contant geld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100