Verandert je smaak als je ouder wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ben 52 en proef nog alles,en ik lust alles. En als mijn vrouw ietsje teveel zout in het eten heeft gedaan,dan proef ik dit gelijk. Nee bij mij is het nog niet veranderd. Maar hoe ver gaat ouder worden.

Na smaak veranderd,, volwassen proeven veel minder bitter dan kinderen, daarom Lusten kinderen meestal geen spruiten en koffie

Je smaak verandert niet zozeer, blijft hetzelfde dacht ik. Het is gewoon zo dat je dingen "leert" eten en drinken. Bijvoorbeeld bier of koffie ;)

Ja hoe ouder je wordt dan veranderd je smaak ook...

Net als andere zintuigen kan je smaak ook achteruitgaan. Per persoon verschillend. Ook je reukzintuig kan achteruigaan. Dat is gekoppeld aan smaak. Veel hele oude mensen eten nog met smaak maar soms zegt iemand dat eten hem niet meer smaakt.

In de loop van de tijd kan het zijn dat je minder goed proeft dan toen je jonger was. Door roken of vaak sterk gekruid eten kan het zijn dat je minder goed de nuances proeft. Maar je smaak is niet alleen te begrijpen als wat je proeft. Als iemand over een film zegt 'dat is niet mijn smaak' dan bedoelt hij echt niet dat die film opgegeten moet worden, maar hij bedoelt dat de soort film hem niet aan staat. In die betekenis kan de smaak van iemand wel degelijk fors veranderen, want als iemand ouder wordt, komt er ook meer kennis, meer ervaring. En iets dat je vroeger leuk vond, vind je nu niet zo belangrijk meer en hoef je niet meer te zien.

Er is ook een gerucht en misschien is het wel waar, dat eens per 7 jaar in je leven je smaak wel veranderd.

Een baby heeft duizenden smaakpapillen. Hierdoor is een baby heel gevoelig voor smaken. Baby's hebben daarom meestal een voorkeur voor milde smaken. Het aantal smaakpapillen in de mond neemt met leeftijd heel snel af. Bij de leeftijd van tien jaar is nog maar de helft over van het aantal smaakpapillen en als je dertig bent, heb je nog maar iets van tweehonderdvijftig smaakpapillen over. Hierdoor kunnen volwassenen veel meer verschillende smaken waarderen en kunnen ze ook veel meer sterkere smaken aan. Als volwassene proef je dus eigenlijk veel minder, je zou dus kunnen zeggen dat je smaak verandert. (Ondanks dat iemand dit misschien niet zo ervaart).

Ja, de smaak veranderd met het ouder worden. De voorkeur blijft gelijk, maar het vermogen om te proeven wordt minder. Ouderen proeven dus minder sterk en (mogelijk is dat een reden dat senioren minder eten; het smaakt ze minder). Stephanie Kremer heeft er een mooi proefschrift over gescheven (zie link voor het hele boekje in PDF).

Bronnen:
http://edepot.wur.nl/30015

Ja, als klein kind vind je veel minder lekker dan wanneer je volwassen bent

Jazeker verandert die, vaak zijn het de ervaringen en herinneringen die je aan een smaak doen denken, en daarmee ook je 'smakenpalet' uitbreiden. Proberen, proeven en combineren van smaken zorgen ervoor dat je smaak zich uitbreidt en wellicht sommige smaken niet meer zo bijzonder vindt (wat je eerder wel vond). Voorbeeldje: Ik vond champagne eigenlijk nooit zo lekker, en een droog stokbroodje zonder beleg smaakte me ook niet. Totdat ik een keer een picknick in de zon en het hoge gras had met een koud glaasje champagne en een stukje stokbrood: fantastisch! Elke keer als ik daar aan terug denk krijg ik er zo weer trek in, en elke keer als ik nu een glas champagne drink of een stokbroodje eet kan ik de smaak echt waarderen! Mijn smaak is dus uitgebreid.. Of met een lekkere haring met uitjes, vers van de visboer op de markt met een groot glas bier. Nou weet ik zeker dat veel kinderen deze smaken echt niet waarderen, en de veel volwassenen precies weten wat hier lekker aan is. Vreemd, maar 't is een feit.

In mijn geval wel. Van de week dacht ik er toevallig nog aan dat het wel lijkt of dingen anders smaken dan ze vroeger deden. Ik twijfelde nog om sommige dingen misschien niet meer op dezelfde manier werden gemaakt als vroeger of dat mijn smaak verandert. Zo zijn er ook dingen die ik altijd lekker vond en nu minder lekker vind en andersom. Misschien is dit wel iets dat per individu verschillend is.

Ik denk ook dat je als kind sneller zegt dat lust ik niet door uiterlijk of het idee (slakken) maar dat je pas op latere leeftijd dingen gaat proberen te proeven en te waarderen

in de periode tussen kind en volwassene wel. Dingen die je als kind afgrijselijk vond vinden veel mensen als volwassene juist heel lekker en andersom.

Ben zelf nog jong dus kan weinig zeggen over mijn eigen ervaring hierbij, maar wat ik wel weet is dat de meeste producten die speciaal zijn afgestemd op ouderen veel meer zou bevatten dan lekker is (voor mij).

Als je volwassen bent dan veranderd je smaak niet echt meer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100