Zijn er hormonen in je lichaam die de emotie angst aansturen?

Raar misschien, maar soms heb ik, bijvoorbeeld aan het begin van mijn menstruatie, dat ik die dagen banger ben, terwijl ik hier eigenlijk geen reden voor heb.
Ik voel dan dus angst die geen oorzaak heeft die ook daadwerkelijk angst op hoort te roepen.
Hoe kan dit?
Kan dit te maken hebben met de hormoonhuishouding op dat moment?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, het vrouwelijke hormoon oestrogeen niet alleen verantwoordelijk is voor seksuele lustgevoelens, maar ook een cruciale rol speelt bij andere 'opwindende' gevoelens, zoals angst. Gevoelens als lust, angst, alertheid en opwinding worden allemaal aangestuurd door het hormoon oestrogeen. Amerikaanse onderzoeken met muizen hebben dit uitgewezen. Bij muizen die het zonder oestrogeen moesten stellen, waren opmerkelijk minder uitgesproken reacties te zien. Niet alleen het muisonderzoek maar ook andere testen hebben blijken te hebben aangetoond dat we beschikken over een 'algemeen opwinding' mechanisme, aangestuurd door oestrogeen, dat ervoor zorgt dat ons lichaam uitermate gevoelig is voor bepaalde prikkels. Het systeem zou voor onderzoekers interessant zijn, omdat het kan aantonen hoe het lichaam reageert op gevoelens van honger, dorst en pijn, alsook angst en seksuele lust. Toegevoegd na 29 seconden: http://www.vrouwenovergang.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=9319

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100