Hoe kan het eigenlijk dat meestal mensen die in een rolstoel zitten dikkere enkels hebben? onder benen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (4)

Mensen die de hele dag lopen die verbranden het vet daar en krijgen daar spieren als je in een rolstorl sit heb je dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat er vocht in de enkels komt, omdat die de hele tijd zonder beweging naar beneden hangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sommigen zullen daar last van hebben, en anderen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het _kan_ zijn dat de pompfunctie van de vaten niet goed meer is, en als de benen dan ook niet bewegen, kan er oedeem (vochtophoping) optreden in de onderbenen. Dat kan ook gebeuren bij mensen die niet in een rolstoel zitten trouwens.
Ik ken een aantal mensen in een rolstoel, en die hebben helemaal geen dikke enkels, integendeel: de benen inckusief enkels zijn dun en onderontwikkeld.

Ik denk dat het te maken heeft met de aard van het letsel:
In oorspronkelijk gezonde benen kan vocht gaan zakken waardoor de enkels dikker worden en blijven.
Bij veel aangeboren handicaps is dit niet het geval.
Natuurlijk is een en ander ook nog afhankelijk van de reden van handicap: bij iets als reuma zal er eerder vocht in de enkels blijven zitten dan bij bv een dwarlaesie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn de oorzaken van oedeem of vocht vasthouden?
Er zijn een aantal oorzaken te noemen die oedeem of vocht vasthouden kunnen veroorzaken.

De pompfunctie van het hart in combinatie met de nierfunctie
Bepaalde aandoeningen aan nieren en lever
Bloedvaten in de benen functioneren niet optimaal als het aankomt op het afvoeren van bloed naar het hart
Oedeem in lymfebanen als gevolg van erfelijke ziekten (lymfevocht)
Beschadigingen weefsel (bijvoorbeeld door ongelukken of operaties).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk