Weten jullie een manier waarvan je van puistjes afkomt?

Het liefst geen geld uitgeven, maar gwn met 'dingen' die je thuis hebt staan..

Toegevoegd na 3 minuten:
tandpasta helpt niet bij mij, ik heb het wel eens gedaan maar toen werd het juist erger.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het verschilt heel erg per persoon. Internet staat vol met methodes. Soms ontdekt iemand iets dat voor hem of haar werkt, terwijl dat middeltje bij anderen helemaal niet werkt of het zelfs verergert. Voor wat betreft dingen die je thuis hebt staan hoor je weleens aardappelschillen over je gezicht smeren voordat je gaat slapen, of yoghurt. Maar bij mij hielp het geen van beide.

Zolang je er geen geld aan uit wilt of kunt geven kun je in elk geval proberen er een gezonde leefstijl op na te houden. Elke dag 2 liter water drinken, niet ongezond eten (al is wetenschappelijk nooit bewezen dat ongezonde voeding de oorzaak kan zijn, bij mij werd het altijd duidelijk erger als ik een weekendje ongezond bezig was), genoeg fruit en groente eten, proberen weinig te stressen.

Maar zelfs als je er zo alles aan doet wat mogelijk is, zijn er mensen die er gewoon niet aan ontkomen. Omdat veel jeugdpuistjes veroorzaakt worden door hormonen (die zitten met name rondom je kin). Daar kun je eigenlijk niets tegen beginnen totdat je de pubertijd uit bent.

Middeltjes als clearasil zou ik in elk geval vermijden. Bij mij werd het er alleen maar erger door en dat hoor je vaker. Producten van een parfumerie willen weleens helpen, maar daar betaal je ook behoorlijk voor. Ik heb zelf op een gegeven moment wel dergelijke producten gebruikt (bijvoorbeeld van Clinique, hoor je veel positieve dingen over) die je huid goed reinigen en hydrateren. Daarmee kreeg ik het enigszins onder controle, maar nog steeds kwam ik er maar niet helemaal vanaf.

Toen ik op een gegeven moment 23 was (en dus al ongeveer 8 jaar last had van matige acné, gemiddeld zo'n 3 a 4 puistjes per week) ben ik ermee naar een arts gegaan. Het leek voor mij een grote stap, maar achteraf had ik veel eerder naar een arts moeten gaan, in plaats van jarenlang honderden euro's uitgeven.

Bij een behandeling door een arts komt 95% er uiteindelijk vanaf. Eerst schrijft hij een product voor met benzoylperoxide dat je iedere dag op je huid moet smeren, voor veel mensen werkt dit al erg goed. Als het niet werkt schrijft hij een antibioticakuur voor. De puistjes verdwijnen daarmee bij bijna iedereen, maar komen vaak terug als de kuur afgelopen is.
De laatste stap die voor zo'n beetje iedereen werkt is Roaccutane. Dat is een medicijn dat je iedere dag moet slikken, ongeveer een half jaar lang. De reden dat ze dit niet zo snel voorschrijven is dat er wel een aantal vervelende bijwerkingen aan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Tandpasta zou ook moeten helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hooi,
Er staat in tijdschriften dat je er tandenpasta op kan smeeren. Ook kun je er crèmes op smeren of naar de schoonheidsspecialiste gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voldoende slapen, helemaal gratis!!

Toegevoegd na 11 minuten:
clearasil kan werken, maar kan ook averechts werken. Mijn advies:

goed slapen

en op je eten letten, je hoeft geen gezondheidsfreak te worden, maar voldoende groente en fruit blijft toch echt goed voor je :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals als gezegd is, voldoende slapen en niet stressen. Door stress kunnen er ook puistjes ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha :)
Je wilt geen geld uitgeven maar wat wel egt Goed helpt is clerasil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik clearasil. dat werkt perfect tegen puistjes. en je gezicht goed schoon houden. clearasil moet je 2x per dag gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag aan je huisarts een receptje Fucidine dat is een antibiotica zalf.Paar keer aan brengen op het puistje en het leed is zo geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed kouwen tijdens het eten en niet te snel eten kan ook helpen. genoeg speeksel creeeren voor de spijsvertering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik clearasil of ga in de zon liggen dat droogt de puistjes uit of smeer tandpasta op je hoofd of neem een masker
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het overdreven vaak reinigen van het gezicht helpt niet, clearasil helpt niet, er aan prutsen zeker niet.... en dit warme weer maakt het nog erger want je puistjes zijn dol op warmte, en je zweet meer.

Ik heb hier ook enorm veel last mee gehad in mijn puberteit, en allerhande, laat ons zeggen alle alternatieve middeltjes geprobeerd. (Van groene klei tot rozewater en accupunctuur tot biergisttabletten.)

Een tablet sunlight zeep, die ouderwetse ja, is nog het beste... en eraf blijven met je vingers.
Je krijgt alleen maar meer irritatie en viezigheid op je huid.

Als je toch iets wil doen, wacht dan lang genoeg, haal ontsmettingsalcohol, enkele fijne naalden, en prik ze open met de ontsmette naalden.

Je kan het werkje afmaken (uitknijpen) met een ontsmette pincet. Ga niet te ruw te werk, want dan krijg je weer knijpwonden.

Dus: Sunlight zeep, ontsmettingsalcohol, fijne naalden en een fine pincet.

Het enige wat bij mij uiteindelijk echt verschil heeft gemaakt was een geneesmiddel. Daarvoor moet je sowieso naar de dokter.

Het ging bij mij om mino 50, of minocycline, en dat was het eerste dat na 2 a 3 weken echt hielp. Elke persoon reageert er anders op, en er zijn zowel positieve als negatieve ervaringen.

Opgepast, ik ben geen dokter, maar heb heb positieve ervaringen ermee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tja, ik heb net gelezen dat je het niet zo erg vind om ervoor naar een dokter te lopen. Vergeet de minocycline dan maar,

Sunlight, afblijven met de vingers, ontsmettingsalcohol, paar naalden en een pincetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies Newbie!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, ik heb er zelf jaren mee gesukkeld, genoeg om te weten wat bij mij werkte en wat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bruine kleurtje contrasteert wel minder t.o.v. de puistjes, maar bacterien houden van: 1)Een goede voedingsbodem (dit zijnde je puistjes en hetgeen je achterlaat als je eraan prutst) 2)Warmte en vocht. Als jij dus in de zon zit te zweten is het feest voor de bacteriën, niet omdat jij vuil bent, maar je hormonen sturen je huishouden (je lichaam) volledig in de war, onder andere door teveel talgproductie.
Er van uitgaande dat deze van binnen komen hielp het bij mij heel erg om lever- en nier ondersteunende middelen te gaan gebruiken zoals mariadistel en guldenroede. Bij de natuurwinkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de apotheek kan je vichy creme kopen.. dat is een wit flesje met een groene dop. Dat helpt echt heel erg goed.. maar het is niet gratis. clearasil heb ik ook wel is geprobeerd maar ik kwam er daarmee niet vanaf. ik weet niet of je toevallig een ponny heb? daardoor krijg je ook sneller puistjes op je voorhoofd omdat het dan een beetje gaat zitten broeien.. zeker met dit weer.

Toegevoegd na 1 minuut:
die creme van vichy moet je trouwens gewoon op je gezicht smeren( niet teveel uiteraard) en beetje inmasseren.. verder niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je koffie, soda en olijfolie in huis?

ok, aan de slag dan! scrubben met koffiedik, daarna je huid schoonmaken met een heeeeeel klein beetje soda en warm water. Daarna weer even afspoelen met koud water en dan wat olijfolie op je huid smeren.

Koffiedik=voor de dode huidcellen te verwijderen
soda=voor het ontsmetten van de huid en puistjes
olijfolie=om je huid vet te houden.

Ook een huid met vocht te kort kan gaan pukkelen, juist omdat hij uit balans is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nat theezakje, ik weet niet precies welke thee, ik denk dat groene thee goed is. Wrijf het er zachtjes over heen,
Het kan helpen!