Ik heb ontzettend veel last van abcessen in oksels!

(nee niet van scheren). Weet iemand een goed middeltje, want mijn huisarts kan er niks mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Een aluinkristal helpt goed om de transparantie van de oksel te voorkomen. Het is misschien eventjes zoeken maar misschien is dat een goed idee om te proberen.

Toegevoegd na 6 minuten:
transparantie = transpiratie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou heel goed om talgklierontstekingen kunnen gaan. Dat kan ontstaan door zeep en/of okselspray, waar je dan gewoon niet goed tegen kunt. Na het bad of douche de zeep goed afspoelen, kan dit voorkomen.
Als je 't toch hebt, is het raadzaam regelmatig de oksels met alleen water te wassen. Wat ook wel wil helpen is, insmeren met uierzalf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 snap echt niet waarom iemand jou een - geeft, is toch een duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is ontstaan door eigen ervaring, iets beters kan ik er niet van maken.
Wat vreemd dat jouw huisarts er niks mee kan, het schijnt namelijk toch regelmatig voor te komen en je kunt je er goed tegen laten behandelen. Misschien kun je om een verwijzing naar een huidspecialist vragen. Zo'n dermatoloog kan veel beter vaststellen waar de abcessen vandaan komen, gaat het om onstoken haarzakjes, heeft het te maken met je zweetklieren of is het een hormonaal probleem. In sommige gevallen kan het probleem via een kleine poliklinische ingreep verholpen worden, maar zelfs een antibiotacakuur zou misschien al kunnen helpen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/38186-abces-in-oksel-lies-en-borst-steenpuist-huidabces.html#3

op deze website vond ik de volgende tips;

Deze aandoening treft vooral vrouwen. Daarbij lijkt erfelijke aanleg een rol te spelen. Ook hormonale invloeden lijken van invloed te zijn. Menstruatie, zwangerschap en menopauze kunnen de klachten beïnvloeden. Risicofactoren zijn overgewicht, roken, (overmatig) transpireren, warmte, stress en spanning.

Neem de volgende leefregels in acht:

■houd de oksels en de lies schoon door deze dagelijks te reinigen;
■maak deze gebieden na het wassen goed droog door te deppen;
■gebruik geen zeep, poeders of deodorant die antitransparant bevat;
■draag loszittende kleding, want strak zittende of schurende kleding irriteert en kan tot verergering van de klachten leiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb jaren lang ontzettend veel last gehad van abcessen (en niet alleen onder mijn oksels...)
Diverse testen en bloedonderzoeken laten doen; een eventuele oorzaak werd helaas niet gevonden.

Na het laatste onderzoek (door een chirurg), waste deze zijn handen met "Hibiscrub" en raadde mij aan deze vloeibare zeep ook te gaan gebruiken.
Ik gebruik deze zeep sindsdien en kan je zeggen dat mijn klachten zo goed als verdwenen zijn!

Het wordt niet vergoed door mijn ziektekostenverzekeraar, maar dat maakt me niet zoveel uit; ik koop het zelf wel bij de apotheek.
Probeer het eens zou ik zeggen!
Hopelijk helpt het bij jou ook, want ik weet waar je over praat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan in mijn liesstreek. Na onderzoek op internet ben ik met mijn probleem naar de dermatoloog gegaan en mijn vermoedens bleken juist: HS (Hidradenitis Suppurativa). Mijn advies is dan ook: ga naar een dermatoloog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin met een andere huisarts. Bovendien:
In het algemeen hebben huisartsen weinig kaas gegeten van dermatologie. Vraag dus een verwijsbrief voor de dermatoloog.