waarom moet ik in het weekeinde zelf contant betalen voor de tandarts hoewel ik ziekenfonds + aanvullend voor tandarts verzekerd ben???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

"Net als een winkelier van wie u iets koopt, mag een tandarts u verplichten onmiddellijk te betalen voor zijn diensten. Uitgestelde betaling is dus een klantvriendelijk gebaar, dat lang niet alle tandartsen meer maken. Het sturen van een rekening en het aanmanen van klanten die te laat betalen, is voor hen een hoge kostenpost. Het is wel zo netjes als de tandarts vooraf laat weten dat er contant betaald moet worden. Als u de vergoeding van uw zorgverzekeraar nodig hebt om de rekening te kunnen voldoen, kan dat een probleem zijn. Bespreek dit met uw tandarts, misschien wil hij voor u een uitzondering maken. Zo niet, dan zit er niets anders op dan een andere tandarts te zoeken."
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een weekend- en avondtandarts behandelt doorgaans patienten die hij nog nooit heeft gezien en waarschijnlijk daarna ook niet meer zal zien. Het zal hem een hoop administratieve rompslomp geven als hij al die patienten een factuur moet sturen en dan in veel gevallen ook nog een herinnering. Vandaar dat je contant moet betalen.
Je kunt de factuur opsturen naar je zorgverzekeraar, die de vergoeding daarna op jouw rekening stort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit komt omdat de tandarts die weekeinddienst heeft niet noodzakelijkerwijs uw eigen tandarts is en dus niet van iedereen alle verzekeringsgegevens heeft,omdat niet iedereen verzekerd is voor tandheelkundige hulp en er zovele verzekeraars zijn voor diegene die wel verzekerd zijn is het vervolgens ondoenlijk om de rekening door de tandarts te declareren,dit lossen ze op door de patient de rekening direkt te laten betalen en de patienten die verzekerd zijn kunnen deze dan zelf indienen bij hun verzekeringsmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze dat om twee redenen doen:
ten eerste:
-administratieve rompslomp
-als je meteen moet betalen (wordt ook gemeld als je belt) denken mensen toch sneller, laat dan maar, dan wacht ik wel tot maandag en hoeft de tandarts niet naar de praktijk te komen.... Vergeet niet, sommige mensen bellen echt voor zo'n klein pijnje...