Hoeveel volwassen mensen in Nederland zijn er tot nu toe gediagnostiseerd met autisme bijv. Syndroom van Asperger?

Volgens mij komen er steeds meer volwassenen bij die getest en gediagnostiseerd worden.
Lijkt mij alleen maar handig voor de nieuwe generatie.
Kan het kleinkind later zeggen: "mijn oma had autisme", mijn moeder had het ook, en ik ben vraag mij af of mijn kind het ook kan hebben...
Het zou de wetenschap kunnen helpen, opdat er in de toekomst veel sneller rekening mee gehouden kan worden, bijv. al als het kind een paar maanden oud is.
Een verl.kundige vraagt toch ook aan de zwangere vrouw: "zitten er meerlingen, hartpatienten,en/of andere erfelijke ziekten in Uw familie?
Verborgen autisme zou meer aan het licht moeten komen. er zijn ouders die op het moment met hun eigen kind (met autisme) erg in de weer zijn. En aangezien autisme vaak erfelijk is, vraag ik het.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Autisme is niet eenvoudig te diagnosticeren.
Veel autisten kunnen hun beperking compenseren door een zeer goed verstand, mn. Aspergers zijn vaak hoogbegaafd (IQ 130 of hoger).
Daardoor vallen hun onvermogens minder op.
Omdat het autistisch spectrum veel breder is geworden
en er meer mentale aandoeningen onder vallen is geen exact getal bekend.
Immers blijven veel autisten ongediagnosticeerd.
Van de andere kant is het ook maar een stempeltje
Veel mensen hebben kenmerken die meer of minder onder DSMIV vallen maar functioneren verder goed.
Deze opgejaagde maatschappij met te weinig tijd liefde en koestering van de kinderen genereert nog meer
mensen die autistisch gedrag vertonen.
Inlevingsvermogen, het zwakke punt van autisten, wordt immers in de vroege periode van het kind gevormd.
Liefdevolle ouders brengen zulke eigenschappen
over op hun kinderen.
Dat vergt tijd en maatschappelijke aanmoediging.
Autisme kan zich net zo goed vormen door nurture als door nature, dan lijkt het erfelijk maar ligt dan aan eenzelfde soort opvoeding als de ouders zelf gehad hebben en dat op hun kinderen overgebracht.
Ik heb dit vaak in de praktijk gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Acnaib;

Voor zover wikipedia een betrouwbare bron is, ze hebben er wel cijfers over. Eén op 200 zou een stoornis in het autistisch spectrum hebben, waartoe AS ook wordt gerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autisme is iets waar iedereen in meerdere of mindere mate aan lijdt... Dus als er een schaal is van 0 tot 100 dan komt niemand tot 100 en niemand tot 0... Dus ik vermoed dat iedereen in meer of mindere mate autistisch is, zonder dat het ooit gediagnosticeerd zal worden...

Dus in Nederland 17000000...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies...