Ja, dat kan. Zoals je zelf al aanhaalt, kan een wondinfectie leiden tot sepsis (=bloedvergiftiging) en zo leiden tot de dood.

Of het ook zover komt, hangt natuurlijk af van het soort wond, de soort infectie, de wondverzorging en je eigen afweersysteem.

Ons lichaam is immers goed uitgerust om infecties te bestrijden. Verder hebben we goede wondzorg en zo nodige medische interventies. Verder kunnen we in geval van sepsis ook antimicrobiële middelen toedienen om trachten te vermijden dat een sepsis tot de dood leidt.

Als je wilt weten welke symptomen je kan verwachten bij sepsis: zie link Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je kan eraan sterven. Maar nu is de kans kleiner dan vroeger.

Bij iedere patiënt met een verdenking van een infectie, op de Spoedeisende Hulp en op de verpleegafdelingen, wordt voortaan een checklist doorlopen om sepsis op te sporen.

Bij iedere patiënt met sepsis moet binnen 30 minuten behandeling op gang komen met antibiotica en vocht, om te voorkomen dat sepsis zich kan ontwikkelen tot ernstige sepsis.

Wanneer al ernstige sepsis wordt vastgesteld bij binnenkomst in het ziekenhuis, wordt standaard onmiddellijk een Intensive Care-arts geconsulteerd en volgt veelal ook opname op de Intensive Care.

Samenwerking en afstemming tussen ziekenhuisafdelingen en -disciplines is cruciaal bij de bestrijding van sepsis.'

In Nederland sterven ongeveer 3500 mensen per jaar aan sepsis. De overheid heeft de ziekte enkele jaren aangewezen als één van de speerpunten in het beleid om de vermijdbare sterfte in ziekenhuizen terug te dringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even nuanceren dat van die 3500 mensen die sterven tgv sepsis in Nederland, slechts een heel klein percentage hiervan deze sepsis opliep naar aanleiding van een wondinfectie.
Frequenter is een sepsis secundair aan een acuut abdomen bv. Ps: de ziekenhuiswerking in België is lichtjes verschillend, maar de pathologie en de behandeling blijven uiteraard identiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn bron was Nederlands.