Waarom worden spieren afgebroken bij gebrek aan beweging?

En hoe dit te voorkomen? Bijvoorbeeld biceps?
En wat zorgt ervoor dat het afgebroken wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als spieren niet meer worden gebruikt worden spieren dun en slap. Dit gebeurt bijv. bij rolstoelgebruikers (benen) en bij mensen die bedlegerig zijn. Dat heet spieratrofie. Het lichaam doet dat zelf.
Om dat te voorkomen moet je je spieren blijven gebruiken cq trainen.
Spieren hebben zuurstof en voedingsstoffen nodig om te kunnen werken. Die worden allebei door je bloed aangevoerd. Goede voeding is heel belangrijk.
Als je je spieren traint beschadig je ze. Hoe meer kracht je gebruikt, hoe meer ze beschadigt raken. En dat is ook het doel van de training.
Daarom is het heel belangrijk dat je voldoende rust neemt na een training. Ca. 48 uur.
Ze herstellen en groeien terwijl je rust. Dus niet tijdens de training.
Wil je toch elke dag trainen, train dan elke dag andere spiergroepen. Doe je dat niet dan beschadig je je spieren teveel.

Lees er meer over op:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/38305-spieren-trainen-proteine.html

http://victorho.infoteur.nl/specials/spieren-ontwikkelen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je spieren regelmatig gebruikt zal het lichaam zolang mogelijk proberen ze te herstellen. Als spieren niet worden gebruikt investeert het lichaam er ook niet in; het lichaam is een economische machine. Als de doorbloeding vermindert neemt het onderhoud af of niet gebruikte cellen worden zelfs als voeding gebruikt.
De remedie is simpel; blijven bewegen.