Hoe overwin je zenuwen?

Krijg donderdag een operatie, en bibber nu al;-(
Wie heeft tips om rustig te blijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks ernstigs hoor;-)
Maar wel bij mijn ogen, en daar krijg ik ook de spuiten brrr!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx Loenie;-)
Ik hoop dat het helpt;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha ik ga dat zeker doen!
Bedankt hoor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Leonie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwebbel, in mijn kennissenkring heeft iemand met-25 (!) vaste lenzen laten plaatsen. Ik gruwde van het verhaal maar hij geeft aan vrijwel NIKS gevoeld te hebben! Ook niet van de spuiten. Hoe banger jij jezelf maakt, hoe enger de ervaring. Realiseer je dat het maar van korte duur is. Wat is 1 a 2 uur per slot op een mensenleven. Concentreer je op je ademhaling.. hoe lager in je buik, hoe rustiger je bent. Hoe hoger, hoe gejaagder en hoe groter de spanning. Ik doe er een mudra voor je uit, dat de specialist maar een heel lekker ding mag zijn! zo lekker dat je na afloop denkt.. he, jammer, nou al voorbij ;) ! HEEL veel sterkte en beterschap meid! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Gee..Heel lief van je!
Ik heb alleen de chirurg al gezien, en tis geen lekker ding hahahahaha!
Maar het gaat vast wel goedkomen denk ik..

Het beste antwoord

Ik heb er een stuk of 48 achter de rug, En iedere nieuwe doe ik het ook in mijn broek om het zo maar te zeggen. Het prettige is de woorden als je op de tafel ligt van het personeel, en de snelheid dat je weg bent. En ik leef nog steeds, dus ze verstaan hun vak. Nail mij maar voor extra vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje..48!!
Waar maak ik me toch weer eens druk om;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heftig Jeroen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn shit, een vleesetende bacterie, maar op een moment elke drie dagen een volledige narcose en operatie. Risico, maar het moet. En mooi ziet het er niet uit maar ik leef. Wil je het zien, je bent welkkom. Mail mij maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo Jeroen!
Dan heb je veel geluk gehad dan, dat je er nog bent!
Ik denk niet dat ik zulke foto's kan bekijken hoor.
Ben ik te gevoelig voor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is geluk? Ook et gestel zegt wat. De doktoren gaven geen 10 centecimo.Met andere woorden behansed in Italia

Andere antwoorden (12)

Heei!!
Gewoon aan iets anders denken :D,,
en mischien iets leuks doen met je vriend(tje) of vriendin ofzo???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik valeriaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook paracetamol kan helpen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht.
Als het achter de rug is, ga je bijvoorbeeld eens lekker uit eten of op vakantie.
Dan denk je daaraan en niet aan de operatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nog nooit geopereerd. Maar b.v. de tandarts... of iets anders vervelends, ik denk dan sterk aan de dag erna.
Dus straks is het vrijdag, dat is nog maar drie nachtjes en dan is alles achter de rug. En dat werkt bij mij,
In het ziekenhuis krijg je wel een rustigmakertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door ademhalingsoefeningen te doen, het klinkt suf maar werkt echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he kwebbel ,het is logisch hoor dat je nerveus bent.
Een beetje afleiding kan je misschien gebruiken met mensen om je heen die je prettig vindt . En volgens mij kan je in het ziekenhuis zelf voor de operatie een pilletje krijgen om een beetje rustig te worden. Maar daar heb je nu even niets aan. Sterkte Kwebbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!
Lief van je!
Probeer niet aan dingen te denken waar je geen invloed op kan hebben of jij niet kunt veranderen .
En laat het gewoon over je heen gaan .
En begin nu al te denken over het herstel na de operatie .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer je aandacht dus te verleggen. Weg van die angstige gedachten. Een manier om dat te doen is de volgende.

Voordat je weg gaat, luister je intensief naar muziek waar je vrolijk van wordt. Zorg dat je een liedje een beetje kunt meezingen. Dat neem je namelijk mee in je hoofd naar het afspraakje. Door van binnen te zingen, voorkom je ongewenste gedachten. Komen ze toch op? Harder meezingen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is pas een probleem als het dit moment er is, een probleem dat nog niet daar is, is imaginair, dat is één, dus denken over zaken in de toekomst helpt je niet...
Twéé, je krijgt een kleine sedatie vooraf, kan 5 milligram Valium zijn, dat is prima spul en maakt je hart open... Geloof me niet maar onderzoek het... En dan heb je geen angst meer... Een operatie is een van buiten uit geïnduceerde slaap en ik nodig je uit om een spel te spelen met jezelf... Blijf zo lang mogelijk bewust... En sla gade hoe alles in zijn werk gaat...

Van Osho herinner me ik het volgende... Hij moest een operatie ondergaan, alle tanden recht van het gebid moesten eruit... Hij had in Amerika op een radioactief kussen moeten slapen en nu was alles zo ontstoken dat de hele rechterkant eruit moest en omdat verdoving niet goed werkte bij Osho, koos men voor algehele anesthesie... Hij werd met lachgas geholpen... De tandsarts zei tel maar tot 10... Osho begon te tellen terwijl hij lachgas kreeg... 17, 18, 19... en verder... 29, 30, 31... En bij 43 was het tellen gestopt... En de tandarts deed zijn werk... En na de operatie werd het anesthetiseren gestopt en Osho kwam weer bij... en wie schetst de verbazing van de aanwezigen, toen Osho de ogen opendeed, 44, 45, 46... Hij telde meteen verder, precies daar waar hij gebleven was...

Probeer dat ook, maak er een spel van, een keuze heb je toch niet, je moet donderdag...

Sterkte en snel weer de oude gewenst...

XiniX...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Concentreer je op wat anders, wat leuks. Plan je vakantie. Beleef je vorige vakantie of mooie momenten, uitzichten etc.

Als ik bij de tandarts zit, ben ik altijd op reis... en als het pijn doet, regent het in mijn gedachte. Gelukkig klaart het meestal weer op en verheug ik me op het mooie weer.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Vind ik een heel leuk antwoord, +1.
Ik ken jou niet, dus ik kan alleen algemene antwoorden geven:

Eerst een cliche:
Velen vrezen de vrees meer dan wat zij zouden moeten vrezen. Angst is vaak niet meer dan vrees voor de angst.
Maar aan cliche's hebben we niks.

* Leer mediteren. Ademhalingsoefeningen etc. Dat leer je helaas niet in twee dagen, dus voor a.s. donderdag heb je daar niet veel aan.

* Lees een heel goed en spannend boek. Neem dat ook mee naar het ziekenhuis, zodat je zo snel mogelijk na de operatie kan doorlezen, hoe het verder gaat.

* Wat mijzelf tamelijk ontspande, al klinkt dat raar:
Ik schreef een testament, puur voor mezelf, voor als ik niet uit de narcose zou komen. Het luchtte me op dat ik wist dat bepaalde dingen dan in ieder geval geregeld zouden zijn.

* Als je van muziek houdt: Neem je MP3 speler zeker mee naar het ziekenhuis.

* Maak toekomstplannen: dagje uit, weekendje weg, zoek iets waar je je echt op kan verheugen.

*Natuurlijk helpt een borrel, een valeriaan etc. ook wel, maar dat mag je waarschijnlijk niet eens hebben de dag zelf.

Ik wens je succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben in het ziekenhuis een spuitje hiervoor.
Toen ik geopereerd moest worden trilde ik zo erg, leek net alsof ik een aardbeving wilde veroorzaken.

Ik zei meneer, ik kan niet meer hoor..
Hij zei wil je iets ertegen?
Ik zo, bestaat dat :-S
Spuitje.. binnen 3 minuten was ik kalm..
Ik was nog wel bewustzijnde hoor..
Maar misschien helpt het ook om te weten dat deze spuitjes bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin direct met het opzeggen van een zin;

"Ik ben en blijf heel rustig voor de operatie!"

Stel je voor, terwijl je dit zegt, dát je heel rustig bent!
Ontspan jezelf en adem rustig naar je buik wanneer het je even te veel wordt en herhaal deze zin steeds weer!

Vraag aan de anesthesist of hij je heel rustig wil behandelen en bij een narcose je rustig wil begeleiden.
Ze houden hier dan echt rekening mee! Zeg vooral wat je voelt!!!!!!!

Wens je sterkte en een spoedig herstel!

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben zelf al een paar keer geopereerd en je krijgt ook een rustgevend middel, daar word je echt rustig van. Je kunt nu ook bedenken;" Ik krijg toch iets waar ik heel rustig van zal worden."

Toegevoegd na 28 minuten:
Toen ik GV afsloot liep ik tegen deze spreuk aan, en ik geloof niet in toeval Kwebbel!

Hoe intens een gedachte ook is, het is slechts een gedachte.

Als je een gedachte kunt zien als niet meer dan een gedachte,
dan zal hij weer gaan, net zoals hij gekomen is.

Het is als een opdringerige verkoper aan je deur;
negeer hem en hij vertrekt.

"John Wheeler"